Cvičení na rozproudění lymfy a proti otokům

K lymfatickým edémům může vést řada příčin – někdy je to dědičná dispozice, jindy infekce, například po onemocnění růží (erysipel), po úrazech, operacích nebo léčbě rakoviny. Přispívá k nim i nevhodný životní styl s nezdravým stravováním a nedostatkem pohybu.

Když se tok mízy zpomalí nebo zastaví, poškodí se chlopně a výstelka lymfatických cév. Zvýší se jejich propustnost, odpadní látky prosakují do okolních tkání, a dochází k otoku neboli lymfedému.

K jeho příznakům patří:

  • Otékání anebo pocit svrbění.
  • Pocit ztěžklých končetin.
  • Znecitlivění, brnění.
  • Velký tlak pod kůží paže.
  • Omezení schopnosti ohýbat končetinu v kloubech.

Co pomáhá při lymfedému?

Velkými pomocníky proti těmto potížím, které dokáží značně omezovat kvalitu života, jsou komprese a bandážování. Kromě kompresních pomůcek, které vám doporučí lékař nebo ve zdravotnických potřebách či lékárně, můžete využít i účinku stahovacího punčochového zboží.

Mimořádně užitečné jsou rovněž masáže a lymfodrenáže – jak ruční, tak i přístrojové. Zapomínat by se však nemělo na úlohu cvičení, které je nejlevnější a snadno dostupné – dá se provádět doma každý den. I po operaci se doporučuje začít s ním co nejdříve.

Na otoky platí pohyb 

Cvičení je při lymfatických otocích velice důležité, protože při něm svaly stlačují stěny lymfatických cév, a zlepšují tak průtok lymfy. Prospívá zejména lehké celkové cvičení – podle kondice to může být chůze, běh, plavání, nordic walking, jízda na kole a podobně. Kromě toho existují i speciální cviky, které při lymfedému pomáhají mízu rozproudit.

Pro zdatné jedince například východní medicína doporučuje stoj na hlavě nebo aspoň svíčku (zvednout záda i s dolními končetinami do výšky co nejblíž od hlavy). S těmito i dalšími cviky počítá také jóga, speciální pozice vám ukáží lektoři v kurzech.

Cvičení při otoku horních končetin

  1. Vsedě si podávejte míč z jedné ruky do druhé.
  2. Vsedě stlačujte míč mezi rukama ve vodorovném i svislém směru.
  3. Rovněž vsedě si podávejte míč pod kolenem z jedné ruky do druhé. Pak totéž zkuste za zády a nad hlavou.
  4. Při chůzi si míč předávejte nad hlavou z jedné ruky do druhé.
  5. Vsedě na židli natáhněte ruce, střídavě svírejte a otvírejte pěst.
  6. Vsedě dělejte rukama pohyby jako při plavání, zejména je podstatné kroužit zápěstím.

Cvičení při otoku dolních končetin

  1. Kmitejte končetinami jako při stříhání nůžek.
  2. Vsedě se opřete o paty a špičky chodidel naklánějte střídavě k sobě a od sebe.
  3. Natáhněte nohy dopředu a pomalu propínejte a krčte chodidla střídavě jedné a druhé nohy.
  4. Vytáhněte se na špičky a přenášejte váhu ze špiček na paty a zpět.
  5. Choďte po vnitřních a vnějších hranách chodidla.
  6. Vleže na zádech šlapejte jako na kole, kolena propínejte.
  7. Vleže s nataženýma nohama protáhněte špičky, kružte nohama v kotníku oběma směry postupně.
  8. Zvedněte obě končetiny a střídavě krčte a natahujte prsty.
  9. Položte na zem malý míček a šlapejte na něj špičkou. Pata zůstává celou dobu opřená o zem. Místo míčku můžete použít vyšší měkkou podložku.

Čím lymfedém zmírnit dál?

K zásadním doporučením patří relaxace se zvýšenou polohou končetin. Při otoku paže je vhodné použít závěs. Oteklá končetina by se měla zvednout nad úroveň srdce aspoň 3x denně po dobu 45 minut. Nezapomínejte také, že lymfa je tekutina. Když nebude mít spojence v podobě čisté vody, nebude proudit, nepoteče. Vypijte denně minimálně 3 litry čisté vody, minerálky a neslazeného čaje.