Cvičení na rozproudění lymfy a proti otokům

K lymfatickým edémům může vést řada příčin – někdy je to dědičná dispozice, jindy infekce, například po onemocnění růží (erysipel), po úrazech, operacích nebo léčbě rakoviny. Přispívá k nim i nevhodný životní styl s nezdravým stravováním a nedostatkem pohybu.

Když se tok mízy zpomalí nebo zastaví, poškodí se chlopně a výstelka lymfatických cév. Zvýší se jejich propustnost, odpadní látky prosakuji do okolních tkání, a dochází k otoku neboli lymfedému.

K jeho příznakům patří:

  • Otékání anebo pocit svrbění.
  • Pocit ztěžklých končetin.
  • Znecitlivění, brnění.
  • Velký tlak pod kůží paže.
  • Omezení schopnosti ohýbat končetinu v kloubech.

Co pomáhá při lymfedému?

Velkými pomocníky proti těmto potížím, které dokáží značně omezovat kvalitu života, jsou komprese a bandážování. Kromě kompresních pomůcek, které vám doporučí lékař nebo ve zdravotnických potřebách či lékárně, můžete využít i účinku stahovacího punčochového zboží.

Mimořádně užitečné jsou rovněž masáže a lymfodrenáže - jak ruční, tak i přístrojové. Zapomínat by se však nemělo na úlohu cvičení, které je nejlevnější a snadno dostupné – dá se provádět doma každý den. I po operaci se doporučuje začít s ním co nejdříve.

Na otoky platí pohyb 

Cvičení je při lymfatických otocích velice důležité, protože při něm svaly stlačují stěny lymfatických cév a zlepšují tak průtok lymfy. Prospívá zejména lehké celkové cvičení – podle kondice to může být chůze, běh, plavání, nordic walking, jízda na kole a podobně. Kromě toho existují i speciální cviky, které při lymfedému pomáhají mízu rozproudit.

Pro zdatné jedince například východní medicína doporučuje stoj na hlavě nebo aspoň svíčku (zvednout záda i s dolními končetinami do výšky co nejblíž od hlavy). S těmito i dalšími cviky počítá i jóga, speciální pozice vám ukáží lektoři v kurzech.

Cvičení při otoku horních končetin

  1. Vsedě si podávejte míč z jedné ruky do druhé.
  2. Vsedě stlačujte míč mezi rukama ve vodorovném i svislém směru.
  3. Rovněž vsedě si podávejte míč pod kolenem z jedné ruky do druhé. Pak totéž zkuste za zády a nad hlavou.
  4. Při chůzi si míč předávejte nad hlavou z jedné ruky do druhé.
  5. Vsedě na židli natáhněte ruce, střídavě svírejte a otvírejte pěst.
  6. V sedě dělejte rukama pohyby jako při plavání, zejména je podstatné kroužit zápěstím.

Cvičení při otoku dolních končetin

  1. Kmitejte končetinami jako při stříhání nůžek.
  2. Vsedě se opřete o paty a špičky chodidel naklánějte střídavě k sobě a od sebe.
  3. Natáhněte nohy dopředu a pomalu propínejte a krčte chodidla střídavě jedné a druhé nohy..
  4. Vytáhněte se na špičky a přenášejte váhu ze špiček na paty a zpět.
  5. Choďte po vnitřních a vnějších hranách chodidla.
  6. Vleže na zádech šlapejte jako na kole, kolena propínejte.
  7. Vleže s nataženýma nohama protáhněte špičky, kružte nohama v kotníku oběma směry postupně.
  8. Zvedněte obě končetiny a střídavě krčte a natahujte prsty.
  9. Položte na zem malý míček a šlapejte na něj špičkou. Pata zůstává celou dobu opřená o zem. Místo míčku můžete použít vyšší měkkou podložku.

Čím lymfedém zmírnit dál?

K zásadním doporučením patří relaxace se zvýšenou polohou končetin. Při otoku paže je vhodné použít závěs. Oteklá končetina by se měla zvednout nad úroveň srdce aspoň 3 x denně po dobu 45 minut. Nezapomínejte také, že lymfa je tekutina. Když nebude mít spojence v podobě čisté vody, nebude proudit, nepoteče. Vypijte denně minimálně 3 litry čisté vody, minerálky a neslazeného čaje.