Cviky na odstranění lymfatických otoků

Když lymfatický systém nedokáže správně odvádět z tkání mízní tekutinu, vytvoří se otok – lymfedém. Příčiny tohoto hromadění tekutiny v podkoží mohou být různé.

Občas jím trpí i jinak zdravé osoby, třeba těhotné ženy nebo typicky zaměstnanci v profesích, kde je potřeba stát delší dobu na nohou.

Otok může mít různé příčiny

Lymfatický systém přijímá z tkáňového moku mízu a odvádí ji do krevního oběhu. Zbavuje tak tělo bakterií a odumřelých nebo abnormálních buněk.

Primární lymfatický otok vzniká méně často jako vrozená nedostatečnost vývoje lymfatických cév. Obvykle jde o patologické změny mízního systému nebo jeho nadměrné zatížení – například právě v určitých profesích nebo při hormonálních změnách, například během těhotenství či menopauzy, případně při sádře na končetině.

Sekundární lymfedém způsobují vnější příčiny, jako jsou třeba úraz, infekce, operace, nádor, ozáření.  

Cviky na nohy

Kromě komprese s bandážováním, masáží a lymfodrenáže jak ruční, tak i přístrojové při otocích končetin pomůže cvičení. A to u otoků lymfatického, žilního i smíšeného původu.

Tady je přehled jednoduchých cvičení, které zvládne každý:

  1. Vytáhněte se na špičky a přenášejte váhu ze špiček na paty a zpět.
  2. Choďte po vnitřních a vnějších hranách chodidla.
  3. Vleže na zádech šlapejte jako na kole, kolena propínejte.
  4. Vleže s nataženýma nohama protáhněte špičky, kružte nohama v kotníku oběma směry postupně.
  5. Zvedněte obě končetiny a střídavě krčte a natahujte prsty.
  6. Položte na zem malý míček a šlapejte na něj špičkou. Pata zůstává celou dobu opřená o zem. Místo míčku můžete použít vyšší měkkou podložku.
  7. Kmitejte končetinami jako při stříhání nůžek.
  8. Vsedě se opřete o paty a špičky chodidel naklánějte střídavě k sobě a od sebe.
  9. Natáhněte nohy dopředu a pomalu propínejte a krčte chodidla střídavě jedné a druhé nohy.

Cvičení na oteklé ruce

Cvičení je důležité, protože při něm svaly stlačují stěny lymfatických cév, a zlepšují tak průtok lymfy. Prospívá zejména lehké celkové cvičení – podle kondice to může být chůze, běh, plavání, jízda na kole a podobně. Kromě toho existují speciální cviky na lymfedém horních končetin:

  1. Vsedě na židli natáhněte ruce, střídavě svírejte a otvírejte pěst.
  2. Vsedě dělejte rukama pohyby jako při plavání, zejména je podstatné kroužit zápěstím.
  3. Vsedě si podávejte míč z jedné ruky do druhé.
  4. Vsedě stlačujte míč mezi rukama ve vodorovném i svislém směru.
  5. Rovněž vsedě si podávejte míč pod kolenem z jedné ruky do druhé. Pak totéž zkuste za zády a nad hlavou.
  6. Při chůzi si míč předávejte nad hlavou z jedné ruky do druhé.