Dieta při hemoroidech, která pomáhá

Dlouho jsme slýchali, že za vznik hemoroidů si můžeme sami nezdravými životními návyky. Dnes odborníci – proktologové – zastávají názor, že příčina je multifaktoriální a stejně jako u příbuzných křečových žil hraje velkou roli genetika.

Nicméně je na nás, jak svým životním stylem průběh nemoci ovlivníme. Důležitým prvkem je způsob stravování. Ovšem jídlo  má vliv jedině v případě, že když už hemoroidy máte. Některé obtíže se jeho vlivem mohou zhoršit, jiné naopak ustoupí.

Hemoroidy samy nezmizí

Skladba jídelníčku samozřejmě ovlivňuje konzistenci stolice a ta zase stav a průběh onemocnění. Je nepochybné, že tuhá stolice a zácpa přispěje k tomu, že se problém objeví dřív než u lidí, kteří mají stolici normální. Jde o to, že tlak působí na zvětšování křečových žil v konečníku, stejně jako na ně působí námaha při silových sportech a častém nošení těžkých břemen, jízda na kole nebo dlouhé sezení, což právě vede k hemoroidům.

Přesto však ani pravidelná normální stolice vzniku onemocnění hemoroidy nezabrání. Jednou vzniklé hemoroidy také nikdy samy od sebe nezmizí, ani se nezačnou postupně zmenšovat. I když se problém zlepší, je třeba nechat se vyšetřit. Svědění, krev na toaletním papíru, bolest – to všechno totiž ještě neznamená, že opravdu jde o hemoroidy.

Zelenina změkčí stolici

I tak se ale vyplatí soustředit se na druh potravin. Zejména v létě, kdy se jinak hemoroidy typicky zhoršují, se jídelníčkem dá ušetřit hodně starostí – právě pro snadnou dostupnost sezónní zeleniny, která je vhodná právě pro úlevu pacientům s tímto onemocněním.

Doporučuje se proto zelenina s vysokým podílem vody, která společně s přítomností vlákniny napomáhá změkčování stolice. Patří sem například jsou okurky, cukety, lilky, dýně, rajčata a patisony nebo melouny všech barev – ano, melouny se správně botanicky řadí mezi zeleninu. K dalším vhodným druhům můžeme připočíst také řepu, různé ředkve, mrkev a kyselé zelí.

Ovoce obsahuje prospěšné látky

Z letního ovoce můžeme sáhnout po téměř všech bobulovinách: rybízu, angreštu, arónii, ostružinách, malinách, třešních a višních, které zároveň obsahují hodně flavonoidů, což posiluje žilní stěny. Tyto prospěšné látky najdeme i v rakytníku či jeřabinách. Chybu ale neuděláme ani s jiným ovocem, zejména s citrusy. Ty totiž obsahují dva z významných flavonoidů, hesperidin a diosmin.

Hesperidin zlepšuje tonus žilní stěny a zlepšuje mikrocirkulaci. Díky tomu se používá při léčbě všech projevů žilní nedostatečnosti, kam patří i hemoroidy, stejně jako k prevenci žilních trombóz.  

Diosmin jako druhý nejčastější flavonoid rovněž zvyšuje pružnost í žilní stěny a mikrocirkulaci. Redukcí oxidačního stresu chrání krevní vlásečnice.

Prospěšná výživa při hemoroidech

Konzumací těchto plodů tak do sebe v přírodní podobě dostaneme právě takové látky, jaké se využívají v průmyslově vyráběných speciálních přípravcích – venofarmacích, využívaných při léčení hemoroidů. Diosmin v kombinaci s hesperidinem se používá v léčbě žilní nedostatečnosti včetně hemoroidů a zkoumá se i jeho možný pozitivní účinek na krvácivost dásní.

Z potravin a přírodních prostředků, které prospívají při hemoroidech, můžeme zmínit také vysoce kvalitní oleje, které by v jídelníčku nemocného rozhodně neměly chybět. Lisují se z dýňových a lněných semen a jejich výhodou jen nejen fakt, že se hodí do salátů z výše zmíněných druhů zeleniny, ale že jsou prospěšné i samy o sobě. Jsou velkými přírodními zdroji železa, zinku a nenasycených mastných kyselin omega 3 a omega 9.