Hojení bez jizev? Je to možné!

Někdy i malé mělké škrábnutí nehtem nebo větvičkou zanechá na kůži jizvu, která se ne a ne ztratit celé dlouhé roky. Je to vlastně důkaz, že každé poškození pokožky zanechává stopu. Jak to udělat, aby tyto stopy byly co nejméně patrné?

Léto bývá sezónou drobných poranění – začněme tedy nejprve u nich. Většina říznutí a odřenin, říznutí nebo běžných spálenín nebývá hluboká. Stačí je ošetřit doma – ale správným způsobem! Stejný postup ale platí i pro ty větší rány.

Vlhký proces je příjemnější

Mezi lidmi například stále přetrvává mýtus, že pokaždé je nutné použít peroxid nebo jód. Není to pravda – tyto agresivní dezinfekční prostředky ránu zhorší. Mohou poškodit odkrytou tkáň, zpomalit proces hojení a přispět ke vzniku jizev

Ránu důkladně omyjte pod tekoucí vodou nebo sterilním fyziologickým roztokem. Opláchnutou ránu jemně osušte ručníkem, který nepouští vlákna. Pak přichází doba na prostředky vlhkého hojení – dřív vymoženost pro nejvážnější případy, dnes součást běžného postupu.

Hojení bez bolesti a rychleji

Pro vlhké hojení najdeme v lékárnách množství různých preparátů, ať už v lahvičce, v tubičce nebo přímo jako čtverce či obvazy ke krytí. Mají tu výhodu, že se obvaz nepřilepí k ráně, a převaz je tak naprosto bezbolestný, což ocení nejen děti.

Hlavní výhodou však je, že předchází jizvení. Rána, která se hojí ve vlhkém prostředí, má až o 40 procent kratší dobu hojení ve srovnání s krytím suchým obvazem. Správné přípravky dokážou eliminovat svědění a pálení a pomáhají u poraněného místa docílit lepšího vzhledu.

Rána potřebuje i čas

Vlhké hojení přináší prospěch především pacientům s většími a hlubšími ránami, jaké bývají po operaci, úrazu nebo kožním onemocnění včetně bércových vředů. K zahojení s nejmenšími následnými defekty napomáhají medicínské prostředky s obsahem antioxidantů, polypeptidů, a zejména tělu vlastní kyseliny hyaluronové.

Ovšem jedním z faktorů, na který při hojení ran lidé často rádi zapomínají je, že rána potřebuje klid. Dopřejte jí čas a klid, aby se mohla hezky zahojit. Poraněné místo příliš nezatěžujte, což platí  i u sportu.  Abyste předešli vzniku nehezkých jizev, vyplatí se dodržovat i další režimová opatření - správně zdravě jíst, ošetřovat jizvu krémy, nekoupat ji a chránit před UV zářením.