Hojení je v létě náročnější. Čím tělu pomůžeme?

Není náhodou, že operace se pokud možno plánují na chladnější měsíce roku. V horku se rány hůře hojí a to platí nejen o těch pooperačních, ale bohužel o všech.

Viníky zhoršeného hojení v létě bývá příliš suchý vzduch, zvýšená hrozba infekce, ale i větší pravděpodobnost  zapaření  rány pod vrstvou obvazu. Tomu všemu se dá ale úspěšně předejít.

Pozor na bakterie

Každý defekt na kůži se může stát vstupní branou infekce do organizmu.  Proto si dejte pozor na prostředí, v němž se pohybujete. Někdy se to zdá samozřejmé, jindy si to člověk ani neuvědomí.  Rizikem se paradoxně může stát například návštěva zdravotnického zařízení, kde je výskyt bakterií z podstaty věci vyšší. Samostatnou kapitolou jsou nemocnice, kde přežívají původci vysoce odolných infekcí.

Vyvarovat byste se měli také koupání  jak v přírodě, tak i v umělých vodních nádržích.  Opatrnost je rovněž na místě při nošení otevřených bot. V nich si totiž můžete kromě infikování stávajících ran přivodit ještě další drobná poranění a odřeniny.

Posilujte imunitu

Hojení rány je vlastně přestavba tkáně.  Délku a kvalitu tohoto náročného procesu ovlivňuje především stav imunitního systému.  Jeho správné fungování podporují vitaminy a minerální látky, obsažené v potravinách nebo potravinových doplňcích.

Kromě kvalitní stravy je důležitý také správný pitný režim, v létě zejména! Pamatujte na to, že pocit žízně je až tím posledním signálem, jímž tělo dává najevo, že mu chybí tekutiny. A navíc tento pocit u starších lidí mizí, takže snadno dojde až k celkové dehydrataci.

Bez dostatečného příjmu tekutin však tělo nemůže obnovit poškozenou tkáň. Běžně člověk potřebuje kolem dvou litrů tekutin denně, počítá se i obsah vody v zelenině a ovoci. Ve vedrech a při hojení komplikovaných ran je spotřeba vyšší.

Spíte dost?

Imunita a celková schopnost organizmu vypořádat se s náročnými zásahy závisí i na spánku. Během něj dochází k regeneraci, neboť se uvolňují chemické látky, podporující růst buněk.  Rány, ať už velké či menší, jako jsou například řezné rány, diabetické nebo bércové vředy, se pak lépe hojí.

Tělo na proces hojení potřebuje klid. Důležitý je i celkový odpočinek bez stresu a psychická pohoda bez stresu. Čím víc odpočíváme, tím lépe a dříve se rány zacelí.

Jak udržet ránu v čistotě

Na ovázání rány je třeba dbát kdykoliv, ale za letního tepla obzvlášť. Je nutné dávat pozor na to, aby obvazy byly vždy čisté. Nesmí se zašpinit nebo propotit, k čemuž při provozování různých letních aktivit (turistika, jízda na kole atd.) často dojde. Infekce na sebe nedá dlouho čekat.

Zároveň však musí obvaz dobře krýt. Jeho okraje lze obalit tejpovací páskou a po návratu jej vyměnit. Na druhou stranu přílišné utěsnění nebo silná vrstva může způsobit zapaření, z nějž se snadno rozvine infekce. Kůže musí dýchat.  

Vlhkost zabrání vzniku jizev

Schopnost hojení je sice individuální, ale výrazně ji posiluje hydrokoloidní krycí materiál, který vytváří v ráně příznivé vlhké prostředí. Pokud se totiž rána vysouší příliš rychle, může se infekční materiál zadržovat pod vrstvou kůže. Pak se infekce zhoršuje a rána se znovu otevře. Proto je vhodné ránu vlhčit. Princip tzv. „mokrého“ hojení umožňují různé gely a polštářky, dostupné v lékárnách. V ordinacích se prakticky jiné způsoby už ani nepoužívají.

Převaz tak přestává být bolestivou záležitostí, a navíc zabraňuje riziku vzniku jizvy, nebo alespoň zmírní její vzhled.