Křečovým žilám opalování nesvědčí

Možná jste si všimli – a měkké „i“ ve slovese je na místě, protože problém se týká i mužů – že v létě se křečové žíly zhoršují nebo i poprvé objeví. Nohy pak otékají a bolí.

S vysokou teplotou přichází totiž vyšší tlak, který rozšíří žilní stěny a tím je poškozuje. Způsobí nedostatečnou funkci žilního systému a vede k ztíženému návratu krve zpět z dolních končetin k srdci. 

Žíly ztrácejí pružnost

Právě proto zejména v letních měsících dochází ke zvýraznění a viditelnému zhoršení příznaků křečových žil, které jsou jinak v chladnějších obdobích roku skryté.

Sluneční paprsky a vedra mohou vznik křečových žil dokonce vyvolat. Škodlivé ultrafialové záření totiž štěpí kolagen, který spolu s elastinem představuje základ funkce potřebné pružnosti žilních stěn. To pak v důsledku způsobuje jejich ztenčení, takže pak může dojít k vytvoření neoblíbených modrých „pavučinek“ a metliček. Opálení, o němž si myslíme, že pomůže žilní nedostatky zamaskovat, je naopak zhorší.

Neležte na slunci

Kromě vyhýbání se přímým účinkům slunečního záření je třeba celkově omezit i pobyt v horkém prostředí.

Kupodivu žilám svědčí i ve vedrech spíš pohyb než dlouhé stání, sezení, ale i ležení. Polehávání na slunci a opalování je pak obvykle nejhorší možností, takže ji lékaři lidem se sklony k žilním problémům nedoporučují nebo rovnou zakazují.  A to i v případě, že jste si křečové žíly dali odstranit – sluneční paprsky zvyšují riziko barevných změn na kůži v místech po předchozím ošetření.

Prevence proti křečovým žilám

Pohyb pomáhá zvýšit účinek svalové pumpy zabraňující tomu, aby krev v důsledku gravitace proudila zpět, působí tak rovněž jako prevence. Nejvhodnějším typem pohybové aktivity je plavání, protože už sama voda působí na povrchové žíly dolních končetin kompresivně.

Také chůze a jízda na kole křečovým žilám prospívají. Ovšem s rozumem, dlouhé túry s těžkým batohem vhodné nejsou. Každopádně je při turistice i kratších vycházkách třeba dbát na správnou obuv.

Dejte si nohy nahoru

Proti zhoršování projevů křečových žil pomůže také nošení volného a prodyšného oblečení. Ovšem pokud je to třeba, stahovací punčochy neodkládejte ani v létě. Dále je třeba dostatečně dodržovat pitný režim. Tekutiny pomáhají našemu tělu nejen regulovat teplotu, ale také zlepšovat proudění krve.

Ráno i večer je dobré dopřát nohám kromě běžné hygieny i speciální koupel v chladnější vodě, vyplatí se také skotské střiky – střídání studené a teplé (ne horké!) vody. A když už budete lenošit vsedě nebo vleže, dbejte na to, abyste měli dolní končetiny výše, než leží srdce.

Křečové žíly jsou známkou oběhového selhávání. Pokud vás tedy nohy pravidelně bolí či svědí, nečekejte, až problém začne být viditelný a navštivte odborníka.