Co způsobuje otoky nohou

Jedná se o poměrně běžnou civilizační chorobu, při které žíly dolních končetin nedokážou dostatečně rychle odvádět krev z nohou zpět k srdci. Část krve se proto hromadí v končetinách, kde způsobuje otoky, bolest nebo pocit tíhy – „olověné nohy“.

Cestování může tyto projevy podstatným způsobem zhoršit. Běžná cesta totiž představuje dlouhodobé strnulé sezení se svěšenými končetinami, často v omezeném prostoru. V důsledku zemské přitažlivosti dochází k většímu hromadění krve v dolních končetinách. Tím, že jsme v klidu, dochází navíc k oslabení funkce tzv. svalové pumpy (ta při chůzi podporuje návrat krve k srdci). Proudění krve také zhoršuje ohnutí v kolenou a tříslech, kde okolní tkáně tlačí na žíly. Důsledkem jsou oteklé kotníky a lýtka.

Pokud jste vystaveni i dalším rizikovým faktorům (kouření, obezita, hormonální léčba, některé jiné závažné nemoci nebo vrozené dispozice – zejména opakované žilní trombózy u blízkých příbuzných), pak jste ohroženi tvorbou trombů – krevních sraženin ve zpomaleně protékající žilní krvi. Bolest a otok končetiny se pak výrazně prohlubují. K těmto projevům ale dochází nejen v dopravních prostředcích, ale i u lidí, kteří mají sedavé zaměstnání.

CO DĚLAT, KDYŽ NOHY OTÉKAJÍ?

• Poraďte se se svým ošetřujícím lékařem, zda nepotřebujete léky pro zlepšení odtoku žilní krve z končetin a snížení tvorby otoků a bolesti dolních končetin (takzvaná venotonika). 

• Pokud máte křečové žíly, jste starší 35 let nebo jste již v minulosti prodělali zánět žil, pak se poraďte se svým lékařem o vhodnosti použití kompresivních punčoch. Měli byste si je nasadit minimálně po dobu cesty a případně během čekání na letišti. 

• Pokud jste již v minulosti prodělali zánět žil, nebo Vám bylo stanoveno vyšší riziko trombózy či plicní embolie, pak byste měli konzultovat s Vaším lékařem některá další opatření, jako použití léků snižujících sklon ke srážení krve.

• Preferujte volné vzdušné oblečení, nejlépe z přírodních materiálů, které by mělo být volné a nemělo by Vás nikde škrtit. 

• Eliminujte nošení těsných bot, které by Vás tlačily. Mějte po ruce vzdušné přezůvky, do kterých se můžete kdykoliv přezout a udělat si tak pohodlí. 

• Pozor! I let na krátkou vzdálenost může být rizikový. Vyžádejte si v letadle místo, kde je dostatek prostoru pro nohy. Máte-li možnost, volte spoj ve večerních nebo ranních hodinách mimo nejteplejší období dne.

JAK SE CHOVAT BĚHEM DLOUHÉ CESTY?

• Zkuste se alespoň jednou za každé 2 hodiny cesty dle možností protáhnout a projít. 

• Pravidelně cvičte nohama (i vsedě) – opakovaně ohýbejte a narovnávejte nohy v kolenou, kružte kotníky, skrčujte prsty. 

• Dodržujte pitný režim – 1,5 až 2 litry tekutin pomohou snížit hustotu krve a tím i sklon k jejímu srážení. Vyhněte se tvrdému alkoholu a kávě!

KDO NEJČASTĚJI TRPÍ PROJEVY OTOKY NOHOU?

• pacienti po náročných operacích
• těhotné ženy
• lidé s onemocněními při kterých se zvyšuje viskozita krve (např. polycytemie)
• při srdeční nedostatečnosti
• obézní lidé
• lidé s onemocněními při kterých dochází ke změnám na stěnách cév (vysoký krevní tlak, cukrovka)
• kuřáci
• lidé podstupující hormonální léčbu 
MUDr. Sabina Švestková