7 důvodů, proč chodit každý den

Chůze je jedním z nejpřirozenějších pohybů. Je to dynamická a rytmická aktivita, která přináší velké množství benefitů pro fyzické i psychické zdraví, s minimálním rizikem zranění. Chodit proto může téměř každý bez ohledu na hmotnost a fyzickou zdatnost, a to až do vysokého věku. Ideální je zvolit procházku, která trvá alespoň 30 minut, a nepočítat pouze s chůzí do práce nebo na autobus.

1. Posílíte srdce a vylepšíte si fyzičku
Pokud máte pocit, že nestačíte ostatním při vycházkách, nebo se už do menšího kopce zadýcháváte, začněte chodit pravidelně. Při chůzi totiž posilujete srdce a postupně se vám zlepšuje fyzická kondice. Navíc má chůze pozitivní vliv na mechanické vlastnosti cév a chrání je proti ateroskleróze.

2. Pomůžete nohám proti metličkám a křečovým žilám
Krev se vrací k srdci díky pohybu žilních chlopní. Pokud nefungují správně, část krve protéká zpátky dolů a začne se v žilách hromadit. Postupným tlakem krve na žilní stěny vznikají nejprve metličky, poté křečové žíly a pak další stadia chronického žilního onemocnění. Žíly v nohách jsou ale umístěné mezi svaly. Ty, když pracují, masírují žíly a podporují tok krve k srdci. Pro snadnější žilní návrat je tedy pohyb nezbytný a nejlepší je obyčejná chůze. Pro nejlepší účinek je potřeba chodit denně v dostatečně široké a pohodlné obuvi.

3. Ohromíte svět svými nápady
Pokud máte pocit, že vám došla inspirace nebo se zkrátka nedokážete soustředit na práci, běžte se na půl hodiny projít. Zrychlí vám to krevní oběh, mozek se okysličí a začne vám to lépe myslet. Není náhoda, že ty nejnáročnější předměty ve škole byly v rozvrhu často po tělocviku.

4. Můžete zhubnout
Dalším benefitem pravidelné chůze je hubnutí. Jeho intenzitu lze ovlivnit rychlostí chůze nebo náročností terénu. Pro zvolení správného tempa je dobré sledovat svůj dech, případně i tep na chytrých hodinkách. Ideální je takové tempo, při kterém se zadýcháte, ale ne tak, aby vás píchalo v boku. Tempo byste měli rovnoměrně udržet po celou dobu chůze.

5. Posílíte zádové svalstvo
Při chůzi se aktivuje zádové svalstvo, které napomáhá správnému držení těla. Můžete zkusit nordic walking, kde díky hůlkám zapojíte ruce i záda více než bez nich. Abyste zádům pomohli a neuškodili jim, je důležité mít pánev postavenou tak, aby nebyla moc vystrčená ani podsazená. To zajistí posilování svalů kolem středu těla.

6. Zvednete si dlouhodobě náladu
Lidový pojem „rozchodit to“ nevznikl náhodou. Při chůzi se totiž snáze zbavíte špatných nálad, napětí nebo vzteku. Pravidelná chůze pak působí pozitivně na celkovou duševní pohodu a předchází úzkostem nebo pocitům sklíčenosti.

7. Objevíte nová místa
Aby člověka pravidelný pohyb bavil a nebyl povinností, je dobré neupadnout do stereotypu. Zkuste volit různé trasy a třeba narazíte na hezký park nebo dobrou kavárnu.

Na co byste měli myslet, než vyrazíte na cestu

  • Noste bezešvé spodní prádlo bez těsných gumiček, které mohou zabraňovat cirkulaci krve.
  • Vyberte takové ponožky, které vás kolem kotníků neškrtí, aby byl návrat krve do srdce bezproblémový.
  • Volte obuv s kulatou a dostatečně širokou špičkou, ať mají prsty dostatek prostoru.
  • Choďte v teniskách, ve kterých budete mít patu výš než špičku. Pokud takové nemáte, kupte si pod patu vložku.
  • Neutahujte příliš tkaničky, abyste zabránili křečím holení.
7 důvodů, proč chodit každý den

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI