Běh ano, aerobik ne: Kterým sportům se vyhýbat při křečových žilách?

Pohyb, pohyb, pohyb! Heslo, které je s přicházejícím jarem čím dál aktuálnější. Pokud máte křečové žíly nebo jen sklony k varixům, pak každý sport vhodný není.

Fyzická aktivita se se doporučuje jako primární opatření proti rozvoji a postupu křečových žil. Důvod je prostý, říká se mu svalově-žilní pumpa. Víte, o co se jedná?

Pumpujete dost?

Z žil dolních končetin směřuje krev vzhůru k srdci. Jejímu návratu brání žilní chlopně, ale ty často bývají oslabené (například geneticky), či poškozené, ať už z důvodu věku, těhotenství, kouření, obezity a podobně, rizikových faktorů je samozřejmě víc. Pak se tvoří křečové žíly, kdy se krev zdržuje dole v nohách, houstne a roztahuje žíly, což vytváří podmínky ke vzniku zánětů trombóz a embolií.

Cvičení a sport v okolí žil podporuje ty svaly, které pomáhají vytlačovat krev směrem k srdci. Každý krok při chůzi nebo vhodném sportu tak vlastně díky svalům, zejména lýtkovým, pumpuje krev nahoru, i kdyby byly žíly značně porušené.

Čemu se vyhnout?

Z toho jasně vyplývá, proč dlouhodobé sezení, ale i stání,  proces vzniku křečových žil zrychluje nebo dokonce i způsobuje. Ovšem nevhodný může být i některý typ pohybu.

Nedoporučují se hlavně silové sporty, jako je posilování a vzpírání, box, sjezdové lyžování, squash, surfování a překvapivě třeba také aerobik. Jde o to, že všechny zahrnují vysokou silovou zátěž v kombinaci s prudkými změnami pohybu.  Jako rizikové se označují také fotbal, tenis a bojové sporty.

Nezapomeňte, že negativní vliv má také nošení příliš těsného oblečení i obuvi, nebo křížení či přehazování nohou, škodí i vysoké teploty včetně sauny.

Choďte, ale nalehko

Správná pohybová aktivita však zabraňuje zhoršení stavu křečových žil, neboť prokrvuje tkáně, zesiluje svalstvo v dolních končetinách, zmírňuje otoky, z nichž odvádí vodu i lymfu, a především zrychluje průtok krve. 

K těmto vhodným sportům, které jsou skvělé pro zlepšení oběhu krve v dolních končetinách, patří v první řadě chůze. Při ní nedochází k nárazům a přetěžování kloubů a kostí, ale využívá lýtka. Denní normou by proto měla být alespoň půlhodinová svižnější procházka. Vyhnout byste se však měli túrám s těžkým batohem (nošení těžkých břemen je totiž také rizikovým faktorem varixů) nebo náročným trekům, které by znamenaly nadměrnou námahu a zátěž. Vhodný je naopak třeba golf.

Nezapomeňte na správné oblečení a obutí

Stejně účinný je i běh, při němž se zapojuje veškeré svalstvo dolních končetin. Dbejte ale na správnou obuv, tlumící otřesy, a běhejte po měkkém povrchu (ne na asfaltu). Ideální je rovněž běh na lyžích. Vhodný typem sportu je také plavání a cyklistika, kterou lze s úspěchem nahradit rotopedem a eliptickým trenažérem.

Při veškerých pohybových aktivitách se rozhodně vyplatí používat kompresivní prostředky – návleky či punčochy. Existují v nepřeberných variantách zboží určeného pro sportovce, ale sáhněte raději po zdravotní verzi. S tou vám poradí lékař, který může rovněž předepsat venofarmaka – speciální medikamenty na posílení žilních stěn.

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI