Co vyvolává otoky? Poradíme, co proti nim dělat

Zjednodušeně se dá říct, že otok je příznakem zadržované vody v těle, nejčastěji v dolních končetinách. Obvykle je příčinou chronická žilní nedostatečnost.

Trpí jím velká část populace, ženy více než muži. Jde o pozvolný proces, který začíná  pocitem napětí a tíže v nohou.  Stěny žil ztrácejí pružnost a napětí, takže nedokáží vytlačit krev zpět k srdci. Ta se v nich hromadí, žíly se rozšiřují a začínají být viditelné nejdřív jako drobné metličky, pak větší žilky a křečové žíly, a dále jako zvlněné vystouplé struktury, často na dotek bolestivé.

Bez léčby nemoc postupuje a dochází k poruše zásobování dolních končetin s celou řadou komplikací. V posledním stadiu může dojít k tmavému zbarvení kůže a jejímu zatvrdnutí ve vazivu v oblasti bérců. Tak vznikají i obávané bércové vředy.

Pohyb je prevencí i léčbou

Jako prevence i léčba otoků pomáhá dostatek pohybu (dlouhá chůze s těžkým batohem, jízda na koni nebo vzpírání jsou však nevhodné, neboť omezují krevní oběh),  a speciální cviky . Nejběžnější je časté kroužení chodidly a pak žilní gymnastika. Důležité je rovněž stahování končetiny – kompresní punčochové zboží a návleky mají nezastupitelnou roli.  

Kromě zásady nekouřit patří ke správnému životnímu stylu u chronické žilní nedostatečnosti také zdravý jídelníček a dostatečný přísun tekutin.  I když se to nezdá, tak největší chybou u otoků je snížení příjmu tekutin. Nutné je však omezit příjem sodíku, který má tendenci zvyšovat množství vody v tkáních mimo buňky. V překladu to znamená méně solit.

Jak uhlídat příjem soli?

Nestačí ale pouze šetřit solí při přípravě jídel, důležité je také přemýšlet o volbě vhodných potravin a vyvarovat se všech, které obsahují hodně soli. Mezi ně patří např. uzeniny, tučné a tavené sýry, slané tyčinky, smažené brambůrky, konzervy, instantní jídla nebo průmyslově vyráběné saláty.

Co bychom naopak do našeho každodenního jídelníčku zařadit měli, jsou potraviny bohaté na draslík. Tento prvek pomáhá vodě dostat se do buněk tam, kde je ho potřeba, čímž pomáhá pdstranit otoky. Proto bychom měli volit ideálně tyto potraviny: zeleninu (především brokolici), banány, meruňky nebo pomerančovou šťávu.

Oteklé nohy způsobuje i porucha lymfy

Zapomínat bychom neměli ani na dostatečný příjem vápníku, který je pro naše tělo důležitý. Pomoci mohou také doplňky stravy. Pomáhají při procesu eliminace odpadových látek a obnově přirozené rovnováhy vody v organismu, což pomůže i ke zlepšení funkce lymfatického systému a tím i při boji proti otokům..

Otoky způsobené chybou v lymfatickém systému, poznáte tak, že kromě kotníků máte oteklé i prsty a nárty. Často se jedná o vrozenou vadu nebo poškození mízních cév, například po prodělané infekci, poranění nebo po operaci. To dobře znají zejména ženy po operaci onkologického onemocnění prsu, kdy se zároveň s postiženou tkání odstraňují i mízní uzliny. Pokud se průtok lymfy zhorší, dochází k hromadění odpadních látek i k zánětům a časem i k přestavbě vaziva.

Otoky není radno podceňovat

Otoky kotníků mohou být jedním z projevů vysokého krevního tlaku nebo zpomaleného srdečního tepu. Způsobit je může také nesprávné fungování jiných vnitřních orgánů: zadržování vody (a soli) v těle způsobuje špatná práce ledvin, případně jater. Pokud nefungují správně, přestanou tvořit bílkovinu, která drží tekutinu v cévách, ta pak uniká do okolních tkání a způsobuje otok.

Každopádně bychom zdánlivě banální otékání končetin neměli podceňovat, a pokud se objevují častěji, rozhodně bychom měli zamířit do ordinace lékaře.

 

NEWSLETTER
PARTNEŘI