Cvičení na rozproudění lymfy - pomáhá u křečových žil

Otoky, pocit těžkých a unavených nohou, bolest, mravenčení nebo svědění můžeme omezit i podporou správného proudění lymfy. Stačí k tomu dodržovat pár zásad a několik jednoduchých cviků.

Lymfatický systém je po cévním je druhou nejdůležitější soustavou v lidském těle a spolu s ní tvoří spojené nádoby – a to doslova. Škodlivé látky, které zachytí lymfatické cévy a uzliny, jsou odváděny z těla právě prostřednictví žil do filtračních orgánů těla – jater, ledvin a sleziny, a odtud ven z organismu.

Pomáhá i proti křečovým žilám

žilním onemocněním, jako je tvorba křečových žil, způsobená chronickou žilní nedostatečností, stejně jako ke špatné funkci lymfatické soustavy, tak vedou obdobné příčiny. Je to především genetická predispozice, kterou dál zhoršuje pasivní životní styl, vyšší věk, civilizační onemocnění a kouření a alkohol. Správná cirkulace lymfy je důležitá nejen pro základní fungování těla, ale také pro imunitní systém, cirkulaci krve a prokrvení pokožky a mnoho dalších procesů včetně hubnutí. Lymfa (míza) totiž odvádí z těla i tuky.  

Zlepšení lymfatického oběhu tak přinese i zmírnění potíží s křečovými žilami. A naopak – myslete proto, že je důležité nosit stahovací podkolenky, punčochy, nebo punčocháče, a v případě potřeby na radu lékaře užívat venofarmaka, což jsou léky na podporu žilního systému.

Dýchejte zhluboka

Prospěšné v obou případech jsou rovněž speciální lymfatické masáže (existují ruční a přístrojové) a zejména cvičení na cirkulaci lymfy, které je zaměřeno především na části těla, ve kterých se nachází nejvíce lymfatických uzlin. Jedná se o krk, podpaží, loketní jamka, třísla a podkolenní jamku.

Základem jsou proto krouživé pohyby ramenních kloubů, pokrčování a napřimování paží v loktech a známá „jízda na kole“. Důležité je také myslet na to, že lymfu lze stimulovat rovněž důkladným dýcháním - hlubokým nádechem až do břicha a podbřišku.

Úspěšná pro zmírnění obojích potíží je speciální sestava cviků na rozproudění lymfy. Stihnete ji za 15 minut. Všechny cviky je nutné provádět pomalu a plynule, k některým z nich je potřeba menší míč.

Speciální sestava

1. Položíme se na záda, pokrčíme nohy, ruce podél těla. S výdechem zvedáme pánev nahoru. V poloze nahoře zatneme zadek i břišní svaly. S nádechem se položíme opět na podložku.

2. Zaujmeme široký postoj s rovnými zády, špičky směrem ven, Míček uchopíme oběma rukama, tlačíme dlaně proti sobě, a uděláme podřep.  Při pohybu dolů se nadechujeme, při zvedání vydechujeme.

3. Na podložce uděláme vzpor rukama a se zpevněným břichem jdeme dolů k zemi. Přitom se nadechujeme, při opětovném zvedání vydechujeme.  Podobně funguje také tzv. dámský klik, teda na kolenou.
4. Lehneme si na záda. Nohy zvedneme do vzduchu, kolena propneme a špičky se snažíme tlačit směrem k sobě. Poté zvedneme i horní polovinu těla a pod koleny si podáváme míček z jedné ruky do druhé. 

Nezapomínejte ani na obyčejnou chůzi, která jako nejpřirozenější druh pohybu ulevuje od mnoha potíží.

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI