Cvičení pro hezké a zdravé nohy

Blíží se léto, kdo by nechtěl mít pěkné nohy, aby je mohl ukazovat? Určitě je nechcete mít plné metliček, natož větších křečových žil. K tomu dopomůže jednoduché cvičení.

V případě chronické žilní nedostatečnosti jde o cviky, které užijete v průběhu celého roku, ať už jako prevenci, nebo pro zmírnění nepříjemných projevů. Fyzická aktivita zapojuje svaly, které povzbudí tzv. žilní pumpu. To je působení lýtkových a stehenních svalů na žilní chlopně, které brání zpětnému proudění krve a jejímu městnání v dolních končetinách.

Jízda na kole

Tento cvik připomíná skutečně jízdu na kole, ale můžete jej snadno provádět vleže na zádech. Položte se na podložku, nohy zvedněte do vzduchu a simulujte šlapání do pedálů. Tento pohyb stimuluje lýtkové svaly a udržuje správný krevní oběh.

Uvolňuje také přetěžované křečové žíly ve spodní části nohou, kterým se i vlivem gravitace alespoň na chvíli uleví. Je to jedna z nejlepších prevencí bolesti nohou a otoků, která navíc také účinně posiluje stehna a podbřišek.

Zvedání nohou

Opět zůstaňte vleže na zádech. Nohy natáhněte a střídavě jednu a druhou zvedejte do vzduchu, až kam vám to vaše tělo dovolí. Nepotřebujete žádné speciální vybavení, a ještě navíc podpoříte i celkový krevní oběh a posílíte spodní břicho.

Výpady

Postavte se na podložku a rozkročte se na šíři boků. Nyní provádějte výpady dopředu tak, aby koleno vždy svíralo úhel 90 stupňů. Vydržte v této poloze po dobu 10 sekund a poté se vraťte do výchozí polohy.

To samé opakujte i s druhou nohou. Snažte se nedopadat příliš tvrdě, pohyb by měl být plynulý a lehký. Pomáhá prokrvení dolních končetin a posiluje také stehenní a hýžďové svalstvo.

Na špičky

Tento cvik vám nejen uleví od bolesti, ale pomůže vám vytvarovat i pěkná pevná lýtka. Zlepšuje i krevní oběh v těle, zbavuje nohy otoků a pomáhá odstraňovat nepříjemné bolesti doprovázející křečové žíly.

Cvičení nevyžaduje velké úsilí, takže ho zvládnete, i když nejste zrovna sportovci. Pomalu si stoupejte na špičky, pohyb musí být plynulý. V poloze na špičkách vždy vydržte aspoň deset sekund.

Protažení

Posaďte se na podložku a nejprve se srovnejte v zádech, nohy natáhněte dopředu a špičky přitáhněte k tělu. Nyní se natáhněte směrem ke špičkám nohou tak, abyste se jich pokud možno dotknuli prsty rukou. Pokud nejste tolik flexibilní, jděte až tam, kam vám to vaše tělo dovolí. Ucítíte příjemné protažení zadní strany stehen.

Jaký další pohyb zvolit?

Pro žíly je vhodný běh, chůze, nordic walking nebo cyklistika či plavání. Prospěje jim i jóga, ovšem pokud se vyhnete pozicím se zkříženýma nohama. Naopak zařaďte ásany, při kterých nohy směřují nahoru – „přemůžete“ tak gravitaci. Ve fitku nebo v posilovně raději zvolte aerobní druh pohybu a určitě se vyhýbejte posilování nohou s vyšší zátěží.

Místo činek raději použijte gumu, schůdek na step aerobic nebo trx systém (závěsné posilovací popruhy). Prospěšné je rovněž cvičení s míčem: Vleže na zádech si vložte balón mezi kotníky. Nohama tlačte do míče a zvedejte kolmo k podložce. Pak opakujte s míčem mezi lýtky a nakonec mezi koleny. Overball lze také v lehu na zádech stisknout mezi kotníky a zvedat nad hlavu. Zkuste také přehazování míče mezi nataženýma nohama a pažemi.

Co ještě pomáhá?

Nejúčinnějším opatřením stále zůstává kompresivní terapie, tedy nošení stahovacího punčochového zboží, ať už si vyberete z volně prodejného zboží, nebo v případě větších potíží a po konzultaci s lékařem v lékárně. Kompresivní punčochy prokazatelně zlepšují stav křečových žil, zmenšují otoky a bolestivost. Je to tím, že jejich aplikací se stlačují  žíly, což zlepšuje průtok krve tkáněmi.

Někdy lékař předepíše rovněž užívání speciálně vyvinutých medikamentů. Venofarmaka posilují funkci žilní stěny a zamezují případným komplikacím.

 

 

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI