Cviky proti otokům a na rozproudění lymfy

Když se tok mízy zpomalí nebo zastaví, poškodí se chlopně a výstelka lymfatických cév. Zvýší se jejich propustnost, odpadní látky prosakuji do okolních tkání, a dochází k otoku neboli lymfedému.

Lymfa neboli míza je bezbarvá tekutina proudící mízními cévami sousedícími s krevním řečištěm. Její funkce souvisí se stavem žil a proto se ne ní podepisují i chronická žilní onemocnění. Právě do žilního systému je pak odváděn z buněk i krve odpad, kterého se tělo potřebuje zbavit. Když lymfa dobře funguje, tedy koluje, jak má, prochází tělo pravidelnou očistou v oblasti mízních uzlin, což je důležité nejen pro základní fungování těla, ale také imunitní systém, hubnutí (míza totiž odvádí z těla i tuky), cirkulaci krve a prokrvení pokožky a spoustu dalších procesů.

Co pomáhá při lymfedému?

Velkými pomocníky proti otokům, které dokáží značně omezovat kvalitu života, jsou komprese a bandážování. Kromě kompresních pomůcek, které vám doporučí lékař nebo ve zdravotnických potřebách či lékárně, můžete využít i účinku stahovacího punčochového zboží.

Mimořádně užitečné jsou rovněž masáže a lymfodrenáže - jak ruční, tak i přístrojové. Zapomínat by se však nemělo na úlohu cvičení, které je nejlevnější a snadno dostupné – dá se provádět doma každý den. I po operaci se doporučuje začít s ním co nejdříve.

Na otoky platí cviky  

Cvičení je důležité, protože při něm svaly stlačují stěny lymfatických cév a zlepšují tak průtok lymfy. Prospívá zejména lehké celkové cvičení – podle kondice to může být chůze, běh, plavání, nordic walking, jízda na kole a podobně. Kromě toho existují i speciální cviky, které při lymfedému pomáhají mízu rozproudit.

Pro zdatné jedince například východní medicína doporučuje stoj na hlavě nebo aspoň svíčku (zvednout záda i s dolními končetinami do výšky co nejblíž od hlavy). S těmito i dalšími cviky počítá i jóga, speciální pozice vám ukáží lektoři v kurzech.

Cvičení při otoku horních končetin

  • Vsedě si podávejte míč z jedné ruky do druhé.
  • Vsedě stlačujte míč mezi rukama ve vodorovném i svislém směru.
  • Rovněž vsedě si podávejte míč pod kolenem z jedné ruky do druhé. Pak totéž zkuste za zády a nad hlavou.
  • Při chůzi si míč předávejte nad hlavou z jedné ruky do druhé.
  • Vsedě na židli natáhněte ruce, střídavě svírejte a otvírejte pěst.
  • V sedě dělejte rukama pohyby jako při plavání, zejména je podstatné kroužit zápěstím.

Cvičení při otoku dolních končetin

  • Kmitejte končetinami jako při stříhání nůžek.
  • Vsedě se opřete o paty a špičky chodidel naklánějte střídavě k sobě a od sebe.
  • Natáhněte nohy dopředu a pomalu propínejte a krčte chodidla střídavě jedné a druhé nohy.
  • Vytáhněte se na špičky a přenášejte váhu ze špiček na paty a zpět
  • Choďte po vnitřních a vnějších hranách chodidla.
  • Vleže na zádech šlapejte jako na kole, kolena propínejte.
  • Vleže s nataženýma nohama protáhněte špičky, kružte nohama v kotníku oběma směry postupně.
  • Zvedněte obě končetiny a střídavě krčte a natahujte prsty.
  • Položte na zem malý míček a šlapejte na něj špičkou. Pata zůstává celou dobu opřená o zem. Místo míčku můžete použít vyšší měkkou podložku.

Čím lymfedém zmírnit dál?

K zásadním doporučením patří relaxace se zvýšenou polohou končetin. Při otoku paže je vhodné použít závěs. Oteklá končetina by se měla zvednout nad úroveň srdce aspoň 3 x denně po dobu 45 minut. Nezapomínejte také, že lymfa je tekutina. Když nebude mít spojence v podobě čisté vody, nebude proudit, nepoteče. Vypijte denně minimálně 3 litry čisté vody, minerálky a neslazeného čaje.

 

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI