Domácí cvičení proti lymfatickým otokům

Otékání, svrbění, pocit ztěžklých končetin? Necitlivost, brnění, tlak pod kůží? Zhoršené ohýbání končetin v kloubech?  Znáte „osobně“ některé nebo snad všechny z uvedených příznaků? Pak máte zřejmě lymfatický otok neboli lymfedém.

Z něj vyplývající potíže se často zaměňují s projevy onemocnění křečovými žilami, a také s nimi skutečně souvisí. Proto rozhodně neuděláte chybu, když při jejich řešení začnete prostředky, které se osvědčují na jedno i druhé.

Jděte na to „přes žíly“

Nejefektivnějším prostředkem je bandážování nebo používání kompresivních prostředků. Podle místa se jedná o rukávy, podkolenky, punčochy, punčochové kalhoty. Kromě elastických návleků se k zevní kompresi mohou používat bandáže nebo elastická obinadla. Jejich vliv mohou podpořit také speciální léky – venofarmaka, které vám předepíše lékař. Tyto medikamenty ovlivňují práci žilních stěn, čímž právě umožňují lepší odvádění mízy z lymfatického systému. Ten totiž žádný vlastní odvod nemá a je závislý na správném fungování žilní soustavy.

Pamatujte také, že čím méně soli, tuků a cukrů a dalších obecně nezdravých potravin přijmete, tím více usnadníte lymfě práci, která spočívá v odvádění toxinů z těla.

K osvědčeným doporučením patří relaxace se zvýšenou polohou končetin. Při otoku paže je vhodné použít závěs. Oteklá končetina by se měla zvednout nad úroveň srdce aspoň 3 x denně po dobu 45 minut. V případě oteklé paže se doporučuje nosit ji v závěsu. Pro zdatné jedince například východní medicína doporučuje stoj na hlavě nebo aspoň svíčku (zvednout záda i s dolními končetinami do výšky co nejblíž od hlavy).

Začněte účinným dýcháním

Oběma soustavám lidského těla - žilní i lymfatické - svědčí pohyb, vlastně s výjimkou nadměrné zátěže téměř jakákoliv fyzická aktivita. Ideální může být například Pozdrav slunci, známý všem milovníkům jógy. Je to pomalé, a přesto důkladné cvičení provázené hlubokým dechem, jež rozhýbe celé tělo a během kterého se rozproudí právě i lymfatický systém. Jak se cvik provádí, naleznete na internetu.

Pomáhá i dechové cvičení. Lehněte si na záda a pokrčte nohy v kolenou. Uvolněte břišní svaly, bedra přitáhněte k zemi.  Nadechněte se nosem směrem do břicha a podbřišku, břicho se má roztáhnout do stran a dolů. Vydechujeme nosem obměnit a zefektivnit cvik můžete tím, že budete vydechovat přerušovaně ústy. Vždy opakujte 5x za sebou. A zkuste takovému dýchání věnovat chvilku každé ráno, protože pravidelnost se v péči o tělo vždycky vyplácí.

Jak správně cvičit? 

Cvičení je důležité, protože při něm svaly stlačují stěny lymfatických cév a zlepšují tak průtok lymfy.

Cvičení při otoku horních končetin

  • Vsedě si podávejte míč z jedné ruky do druhé.
  • Vsedě stlačujte míč mezi rukama ve vodorovném i svislém směru.
  • Rovněž vsedě si podávejte míč pod kolenem z jedné ruky do druhé. Pak totéž zkuste za zády a nad hlavou.
  • Při chůzi si míč předávejte nad hlavou z jedné ruky do druhé.
  • Vsedě na židli natáhněte ruce, střídavě svírejte a otvírejte pěst.
  • Vsedě dělejte rukama pohyby jako při plavání, zejména je podstatné kroužit zápěstím.

Cvičení při otoku dolních končetin

  • Kmitejte končetinami jako při stříhání nůžek.
  • Vsedě se opřete o paty a špičky chodidel naklánějte střídavě k sobě a od sebe.
  • Natáhněte nohy dopředu a pomalu propínejte a krčte chodidla střídavě jedné a druhé nohy.
  • Vytáhněte se na špičky a přenášejte váhu ze špiček na paty a zpět
  • Choďte po vnitřních a vnějších hranách chodidla.
  • Vleže na zádech šlapejte jako na kole, kolena propínejte.
  • Vleže s nataženýma nohama protáhněte špičky, kružte nohama v kotníku oběma směry postupně.
  • Zvedněte obě končetiny a střídavě krčte a natahujte prsty.
  • Položte na zem malý míček a šlapejte na něj špičkou. Pata zůstává celou dobu opřená o zem. Místo míčku můžete použít vyšší měkkou podložku.

 

 

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI