Hojení bércových vředů podpoří i správné cviky

Při péči o bércové vředy je třeba si uvědomit, co je jejich skutečnou
příčinou. Za jejich vznik může špatná funkce žilních chlopní v dolních
končetinách, jinak řečeno chronická žilní nedostatečnost. Proto se jako
vhodný spojenec proti tomuto onemocnění prokázalo i speciální cvičení.

Krevní oběh jako celek podporuje vlastně každý pohyb nebo cvičení.
Mechanismem, který podporuje odtok krve z dolních končetin, je totiž
svalově žilní pumpa. Podporuje tak fungování žilních chlopní, které mají
odvádět krev z dolní části končetin vzhůru. Právě u pacientů s tímto
onemocněním je tato jejich schopnost výrazně snížená. Kvůli městnání krve
v dolních končetinách se do tkání v postižené oblasti nedostává
dostatečné množství kyslíku, takže začnou odumírat. Po postižení kůže se
postupně začnou tvoří i vředy.


Základní cvičení při bércových vředech


Bércové vředy jsou následkem onemocnění cévního systému jak žilního, tak
i tepenného. Proto nesmíme kromě péče o ránu samotnou a její kožní okolí
zapomínat na užívání správných léků – venofarmak, pokud to lékař určil, a
rovněž na nošení dostatečně účinných kompresivních punčoch nebo přímo
bandáží.


Činnost celého žilního systému na nohou pohání střídavé stahování a
uvolňování svalů na nohou. Při uvolnění se žíly naplní krví, při stahu se
vypudí z žilního systému k srdci.

Této funkci napomáhá cvičení základní cévní gymnastiky, které se má
provádět 3x denně po dobu 5 minut:

  • Přitáhnout a propnout špičky
  • Kroužit nohama v kotnících
  • Skrčit a pak napínat prsty


CXvičit se dá také ve vodě – prošlapování a střídání studené a teplé
koupele. Oproti rozšířenému mínění totiž voda bércovým vředům neškodí.


„Bércové“ cvičení s gumou


Menší nároky na váš čas si klade speciální „bércové“ cvičení, které stačí
provádět jen 3x týdně. Potřebný čas je minimálně pět minut. Je však
potřeba si opatřit posilovací gumy - latexové pruhy, nejlépe s více
stupni odporu.

 

  • Cvičení vždy provádějte vsedě, s nohama spuštěnýma a dotýkajícíma se podlahy. Nejdřív několikrát zakroužíme nohama v kotnících. Pod klenbou chodidla podvlékneme posilovací gumu a oba konce uchopíme pevně rukama.
  • Pak pomalu a plynule natahujeme chodidlo proti odporu gumy, opakujte 15x, později až 25x.
  • Při dalším cvičení použijeme gumu o vyšším odporu a opět opakujeme 15x, znovu navyšujeme až do 25 opakování.
  • Dále přitahujeme špičky k holením a snažíme se je udržet přitažené alespoň 10 vteřin, raději 15. Pak opět uvolněte svaly pomocí kroužení kotníků.


Cvičení zvýší okysličení krve v celém organismu, což napomůže zlepšit
výživu i regenerační procesy v tkáních a přispívá tak k hojení bércových
vředů
. Navíc napomáhá pohyblivosti hlezenního kloubu, který u tohoto
onemocnění bývá zatuhlý a omezený. Jedna studie navíc prokázala, že před
rozvojem samotného bércového vředu dochází ke snížení rozsahu pohybu
právě v tomto kloubu.

NEWSLETTER
PARTNEŘI