Jak se vyhnout hemoroidům, i když pořád sedíte?

Současná koronavirová epidemie nás sužuje už rok, a lékaři bijí na poplach, že se podepisuje na zdraví lidí i jinými nemocemi, než je COVID -19. Jedním z nich mohou být i hemoroidy.

Omezení aktivit, nedostatek pohybu a dlouhé sezení jsou bohužel ještě častější, než tomu bylo dřív. Přitom právě tyto faktory jsou pro vznik hemoroidálního onemocnění největším rizikem. Na co si tedy dát pozor, aby vás také nepostihly?

Bez pohybu to nepůjde

Pravidelná fyzická aktivita je známá tím, že podporuje pohyb střev, což může zabránit vzniku hemoroidů, a dokonce jim z dlouhodobého hlediska úplně zamezit.

Časté sezení je třeba vyvážit pravidelným pohybem. V průběhu pracovního dne je proto nutné průběžně zařazovat krátké přestávky, během nichž se vždy protáhneme a vždy uděláme aspoň pár kroků po kanceláři nebo po bytě, pokud jsme na home-office. Následovat by měly zhruba každou hodinu, ale k tomu je třeba přes den zařadit ještě alespoň dvě či tři minimálně pětiminutovky (ale raději víc), věnované mírnému cvičení.

Každý den je také třeba vyjít ven a věnovat se chůzi. Čím svižnější, tím lepší, pro zapojení dalších svalových skupin je vhodné přidat chodecké hole. Vhodný je také běh, jóga, pilates, bruslení, koloběžka a podobně. Cyklistika, šlapání na rotopedu, jízda na koni, silové cvičení a zvedání činek, dřepy, sedy-lehy a veslování k vhodným aktivitám při prevenci či léčbě hemoroidů nepatří.

Máte dost vlákniny?

Hemoroidy patří mezi civilizační choroby, tedy nemoci, které odrážejí životní styl moderní doby. K základům prevence proto patří správný jídelníček, který by měl obsahovat dostatek vlákniny. Doporučené denní množství je 30 g, obvykle však konzumujeme pouze kolem 10-15 g. Hlavní příčinou je upřednostňování výrobků z bílé mouky a potravin živočišného původu, a naopak nedostatek zeleniny, ovoce, luštěnin a celozrnných výrobků. Zařadit je vhodné také ovesné vločky, ořechy a semínka.

K dalším zásadám patří správný pitný režim, založený na vodě, ovocných a bylinkových čajích, a nikoliv na slazených nápojích. Pozor je třeba dát na džusy, které sice obsahují ovoce (ovšem často v minimálním množství), ale také množství cukru  - a především žádnou vlákninu.

Pravidelnost se dá nacvičit

Cílem správného jídelníčku s dostatečným příjmem tekutin je zajistit, aby stolice byla měkká a snadno vylučitelná. Častá zácpa může vyvolat vznik hemoroidů. S tím souvisí i to, jak tuto fyziologickou potřebu vykonáváme. Ignorovat „volání přírody“ se nevyplácí – zadržování stolice zvyšuje tlak v okolí konečníku, což vede k rozšíření žilních stěn a snížení jejich pružnosti, takže snadno prasknou nebo jsou při námaze vytlačeny ven z análního otvoru.

Nutkání na stolici by se nemělo potlačovat. Rovněž nezapomínejte, že pravidelnost vyprazdňování se dá nacvičit – nikoliv však úporným tlačením. Výsledek se dostaví, pokud k zdravé stravě a pití přidáte trochu mentálního tréninku. Tak, jako se to učí malé děti tím, že se ve vhodnou dobu po ránu vysazují na nočník.

WC není čítárna

Ovšem jakmile „máte hotovo“, vstaňte a odejděte.  Mnoho lidí si však často plete toaletu s kanceláří nebo čítárnou. Je však třeba si uvědomit, že dlouhé vysedávání na WC vyvíjí větší tlak na oblast konečníku a zatěžuje anální cévy.

Samozřejmostí by se měla stát dobrá hygiena. K jejím standardům dnes kromě měkkého toaletního papíru patří také omytí sprškou nebo na bidetu. V případě potíží pomohou krémy, gely, čípky či koupele, a zejména konzultace s lékařem, který může doporučit i venofarmaka, která podpoří funkci poškozené žilní stěny.

 

 

 

 

 

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI