Křečové žíly: Léto jako rizikové období. Na co si dát pozor?

Je léto, zatím sice ne nějak obzvlášť horké, ale přece. Vyšší teploty zatěžují žilní systém, což způsobuje zpomalování průtoku krve v dolních končetinách. Otoky, svědění, těžké nohy – a často i nepříjemné překvapení: udělala se mi křečová žíla!

Je to tak – právě během léta se křečové žíly neboli varixy buď poprvé „vyrýsují“, nebo – pokud už je máte viditelné – se dál zhorší. Věřte, že lepší to už nebude. Metliček i provazců bude jen přibývat, takže bez nějakého řešení se nakonec nejspíš opravdu neobejdete. Existuje však nějaká prevence?

Proč vlastně teplo škodí?

Na vzniku křečových žil se podílí různé vlivy – například těhotenství, hormonální léčba, obezita, dlouhé sezení a stání, nedostatek pohybu i genetické faktory. Vystavování se nadměrnému teplu, tedy třeba i v páře nebo v sauně – k nim patří bohužel také.

Horko zvyšuje tlak a vysoký tlak v žilách vede k rozšíření a poškození jejich stěny. To má za následek nedostatečnou funkcí žilních chlopní a způsobuje žilní reflux. Na tuto změnu směru krevního proudu často navazuje rozvoj varixů, které znamenají  trvalý postup chronické žilní nedostatečnosti.

Právě prevencí v létě pak můžeme udělat hodně proti dalšímu zhoršování stavu křečových žil. Na co si tedy dát pozor?

Zabraňte možným rizikům

Nohy nejvíc trpí ve statické poloze, kdy dochází k tuhnutí a zpomalování cirkulace krve. Proto si při cestování jakýmkoli dopravním prostředkem co nejčastěji zacvičte a protahujte se.

Hýbejte se celkově a i vsedě si zacvičte malou žilní sestavu: protáhněte chodidla, kružte kotníky, střídavě zatínejte a povolujte prsty od nohou. Alespoň večer při odpočinku si dejte nohy nahoru. Půjde-li to, i na noc si je podložte polštářem nebo srolovanou dekou. Relaxovat bychom totiž měli s dolními končetinami nad úrovní srdce. 

Žilám prospějete také dostatkem pohybu, stačí i obyčejná chůze. Bude ale potřeba zapomenout  na těžký batoh, vysoké podpatky i na oblečení, které brání správnému krevnímu oběhu v končetinách. Upnuté skinny džínsy už se podepsaly na několika případech ucpání cév v nohou! Hrozí totiž hluboký žilní zánět nebo trombóza.

Také si odpusťte horkou vanu, zato pro povzbuzení krevního oběhu nohy střídavě sprchujte horkou a studenou vodou.

Dejte šanci přírodě

Žilnímu systému prospějete i dostatečným příjmem tekutin. Do vody se vyplatí přidávat šťávu z citrónů či jiných citrusů. Tyto plody jsou totiž pověstné svým vysokým obsahem bioflavonoidů. To jsou rostlinné látky, zvané také vitamín P, které cévám velmi prospívají. Zvyšují pevnost žilní stěny, brání zánětlivým změnám a zlepšují odtok krve i mízy z postižené oblasti.

Nejznámější z flavonoidů jsou rutin a diosmin, který se široce využívá jako přírodní doplněk pro léčbu chronické žilní nedostatečnosti, křečových žil, hemoroidů a lymfatických otoků. Tyto účinné přírodní látky jsou obsaženy i v průmyslově vyrobených lécích. Venofarmaka ať vám ale předepíše lékař (může to být i praktik), za volně prodejné preparáty nemá smysl utrácet peníze, jejich efekt je zanedbatelný.

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI