Letní prevence: Bojujte proti bércovým vředům

Kdo má křečové žíly na dolních končetinách, měl by pomyslet na možnost, že se mu vytvoří bércový vřed. Pomyslet znamená v tomto případě dodržovat veškeré doporučované zásady prevence, aby se mu každý pokud možno vyhnul. Jakmile bércový vřed jednou vznikne, jde o obtěžující, nebezpečný a zejména bohužel těžko léčitelný problém.

Bércové vředy patří k častým komplikacím křečových žil, které jsou projevem chronické žilní nedostatečnosti, tedy zhoršeného odtoku krve. Důsledkem je městnání krev, rozšiřování žilních stěn, nedostatečný přísun kyslíku a zpomalené vstřebávání vody. Kvůli těmto faktorům jsou tkáně nedostatečně vyživovány a náchylnější k dalšímu poškození.

Problém nemusí být vidět

Existují dva druhy křečových žil: povrchové (bez porušení hlubokého žilního systému) a hluboké (uvnitř těla), jejichž postižení nemá podobu typických zprohýbaných provazců. Bércové vředy tak mohou hrozit i v případě, že se křečové žíly neprojevují viditelně na povrchu.

Varovnými signály pak jsou „jen“ večerní únava, mravenčení nebo brnění, případně křeče. Pozornost pak věnujte především otokům nohou, kdy tekutina z krve v přeplněných žilách prostupuje do podkoží, časem oslabí ochrannou funkci pokožky a naruší její integritu. Výsledkem je pak bércový vřed, který může někdy prostoupit až do hloubky ke kosti. Opatrnost a důslednost se obzvlášť vyplatí, pokud vás už někdy bércové vředy postihly – rády totiž recidivují.

Sledujte se!

Proto se vyplatí pravidelné kontrolování celkového stavu pokožky dolních končetin, všímat si změn zabarvení, podlitin nebo jakýchkoliv počátečního poškození tkáně. Sem patří drobná poranění, odřeniny, štípance od hmyzu a podobně, což je aktuální zejména teď v létě. I takto banální poranění mohou odstartovat dlouhodobé potíže a nehojící se rány - bércové vředy.

K zásadám prevence proti bércovým vředům patří kromě zásad správného životního stylu (nekouřit, nepít, udržovat vhodnou váhu) také zdravá strava. Žilní systém podpoří přírodní prostředky – citrusy, černý rybíz, černá jeřabina a pohanka. Mějte ve svém jídelníčku dostatek bílkovin a zeleniny, pijte 1,5 až 2 litry tekutin denně a pravidelně se věnujte pohybu, stačí obyčejná chůze.

Pomozte svým žilám

Pomozte žilnímu systému správně odvádět krev z nohou. Při spánku i sezení mějte nohy výš než srdce, dejte si je třeba na stůl nebo je podložte polštářem či přeloženou dekou.

Zvykněte si na nohou nosit elastické, podpůrné či kompresivní punčochy nebo kompresní bandáž, zejména při zvýšené námaze, nebo pokud musíte dlouho stát či sedět,Zabrání otokům a podpoří funkci žil.

Kompresní terapie je považována za nejlepší metodu pro prevenci opakovaného výskytu bércových vředů. Při výběru komprese je nutné brát v úvahu tělesné i psychické faktory, například při pohybových obtížích lze doporučit aplikátory pro navlékání kompresivních punčoch. Pacient by ale také měl pomůcku pravidelně kontrolovat, zda je v dobrém stavu a stále plní svoji funkci. Důležité je pravidelně kompresní pomůcky obnovovat, protože v průběhu času ztrácí svou elasticitu. Ve většině případů se doporučuje opětovné posouzení stavu končetiny a výměna komprese každých tři až šest měsíců.

 

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI