Léto zatěžuje lymfatický systém. Na co si dát pozor?

Zhoršený stav lymfatického systému poznáme nejsnáze v létě: oteklé a bolavé nohy nám dají jasně vědět, co se v těle děje. Nemusíte hned běžet na speciální lymfatickou masáž, zkuste nejprve upravit režim. Tady je pár osvědčených rad.

Lymfatický se skládá ze sítě cév a uzlin, která odvádí z tkání odpadní produkty metabolismu, vodu, ionty a bílkoviny, ale také cizorodé látky a choroboplodné zárodky. Nepracuje-li dobře, škodliviny se hromadí v těle a způsobují nepříjemné problémy, jako jsou otoky, svědění a bolest, ale také celulitida.

Jak pijete? Správně je ani moc, ani málo

Aby se odpadní látky z organismu odváděly účinněji, je třeba dodržovat pitný režim. Není nutné vypít denně mnoho litrů vody, jak se často dočítáme v časopisech, ale také není dobré se v přijímání tekutin omezovat v domnění, že tímto způsobem zabáníme vzniku otoků. Pravý opak je pravdou. Nápoje – zejména čistá voda – napomáhá „propláchnout“ lymfatickou soustavu a tím i odplavit nežádoucí zplodiny.

Překvapením je, že voda nemusí být jen studená. Je dokázáno, že teplé nápoje v horku ochladí spolehlivěji. Navíc zrychlují metabolismus a tím se zrychluje i tok lymfy. Takže pro doplnění pitného režimu můžete sáhnout rovněž po různých druzích čajů – zeleném, mátovém, bambusovém, či ze všech možných druhů bylinek.

Rostlinnými specialisty na tento druh problémů jsou kopřiva, vřes, vlaštovičník, janovec, pampeliška, měsíček a třezalka. Pokud zůstanete u vody, doplňujte ji šťávou z citrusů, které mají obdobné účinky.

Co jíst proti otokům

Na práci lymfatického systému se výrazně podepisuje i to, co jíme. Vybírejte proto potraviny, které podpoří odvádění vody z prosáklých tkání dolních končetin. Jsou to především již zmíněné citrusy, melouny, okurky a petržel – jak kořen, tak i nať. Celkově je vhodné letní stravování odlehčit a naopak využít ke každodennímu vaření sezónní nabídku čerstvého ovoce a zeleniny. A to třeba i při oblíbeném grilování. K tomu mějte na paměti, že káva, slazené nápoje a alkohol lymfatickému systému neprospívá a naopak otoky zhoršují. 

Na co si dát ještě pozor

Samozřejmě, že pohyb pomáhá lymfu rozhýbat a tím podporuje odvodnění organismu. Ovšem pozor, při nadměrné námaze se do tkání vylévají kyselina mléčná a močová, čímž se systém dále zatěžuje. Posilování, náročné túry se zátěží a dlouhé cyklistické trasy vám tedy neprospějí. Ideálními sporty jsou jóga, tai-či, protahování, procházky, plavání.  

Lymfatický systém ovlivňuje i žilní a cévní systém a proto lymfatické otoky velmi často souvisí s chronickou žilní nedostatečností. Stav proto výrazně zlepší kompresivní zdravotní punčochy, zejména při cestování. Jejich použitím se stlačují žíly, takže se zlepší průtok krve tkáněmi a odpadní látky díky tomu snáze odcházejí.

Úprava životního stylu ale přinese benefity nejen v podobě omezení otoků, ale také celkové vyšší aktivity, menší únavy a možná i pár shozených kilogramů. A to se hodí nejen v létě.

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI