Má cyklistika vliv na hemoroidy?

Dříve se říkalo, že lidé se zálibou v ježdění na kole musí počítat s tím, že dříve či později se u nich objeví hemoroidální onemocnění. Je tomu skutečně tak? Může jízda na kole způso-bit takové problémy?

Hemoroidální pleteně jsou spojnicí mezi přívodnou tepnou a žílou a nachází se uvnitř ko-nečníku. Kdyby tu nebyly, stolice by volně odcházela ven. To, že vůbec existují, si obvykle uvědomíte, až když zbytní a začnou dělat problémy. Teprve v tuto chvíli se začíná mluvit o hemoroidálním onemocnění, které se nejčastěji projevuje svěděním, pálením a řezáním. Na zbytnění hemoroidálních pletení má vliv mnoho faktorů, zejména strava bez vlákniny a nedostatek pohybu.

Velikým nešvárem je fakt, že celá populace tráví příliš času vsedě. V tu chvíli se krev do pletení valí pod větším tlakem, než pod jakým se žílou vrací zpět. Rychlost odtoku je tedy potřeba podpořit, což je nejlepší udělat pohybem. Bez fyzické aktivity se hýbou pomalu i střeva a stolice, místo aby lehce postupovala dál, tuhne. Zácpa, která obvykle nastane, vy-tváří další nápor na hemoroidální pleteně a vytlačuje je ven z konečníku.  

Cyklistika může i nemusí projevy zhoršovat
Pokud patříte mezi ty, kteří tráví celý den sezením a jediný sport je pro vás cyklistika, svému konečníku příliš neprospíváte. Neustálý tlak při sezení ani případné otřesy při jízdě nejsou dobré. Není třeba se své oblíbené zábavy hned vzdávat, určitě je ale vhodné stálé sezení na židli nebo v sedle kompenzovat i jiným pohybem. Například procházkami, výlety do přírody a dalšími sportovními aktivitami, při kterých nesedíte.  

Jak moc vás cyklistika ovlivní, záleží tedy na tom, jestli váš běžný den trávíte zpravidla seze-ním, nebo jste nějak v pohybu. Někomu stačí pár krátkých víkendových vyjížděk, aby vní-mal zhoršení. Jiný denně šlape do pedálů a nepociťuje výraznější rozdíl, protože ve zbytku dne je stále na nohou.

Pomůže dobré sedlo, funkční prádlo a masti
Jestli milujete cyklistiku v jakékoliv intenzitě, určitě neprohloupíte, když si pořídíte kvalitní pohodlné sedlo, jež zmírní tlak. Základem je i funkční prádlo, které zabrání tření a zapaření mezi hýžděmi a masti z lékárny na hemoroidální onemocnění. Jejich úkolem je zmírnit svě-dění, pálení, ekzém a prasklinky tím, že vytvoří na pokožce ochrannou vrstvu a podpoří ho-jení.

Co by měl vědět každý cyklista?

  1. Cyklokraťasy a spodní prádlo z materiálu, který bude odvádět pot a teplo, jsou základ.
  2. Do běžného jídelníčku zařaďte dostatek vlákniny (celozrnné pečivo, ovoce, zelenina).
  3. Na vícedenní cyklovýlety si pořiďte sypkou vlákninu (psyllium). Ovoce a zelenina podlé-hají zkáze a mohou se rozmačkat.
  4. Hodně pijte, nejlépe neslazené vody bez bublin. Minerálku si dopřejte až po sportov-ním výkonu.
  5. Po příjezdu z kola se co nejdříve osprchujte a převlečte do suchého oblečení.
  6. Do cyklokapsy přihoďte vlhčené ubrousky a mast z lékárny.
  7. Při příznacích navštivte praktického lékaře nebo rovnou specialistu (proktolog). Provede potřebná vyšetření, poradí s úpravou životosprávy a místní léčbou (masti, čípky) a pří-padně doporučí venofarmaka (léky na posílení žilní stěny).
  8. Cyklistiku kompenzujte i jinými sporty, při nichž se nesedí.

 

Má cyklistika vliv na hemoroidy?

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI