Můžete si křečové žíly „vyběhat“?

Běhání si v posledních letech nachází stále více příznivců. V teplém počasí se mohou někteří jedinci setkat s otoky, pnutím a tlakem v nohách i zaznamenat výraznější metličky a křečové žíly. Jedním z častých mýtů je, že právě běh je příčinou projevů chronického žilního onemocnění. Další říká, že pokud už křečové žíly máte, bude lepší poohlédnout se po jiném sportu. Jak to tedy je?

Člověku se zdravými žílami rekreační běh riziko vzniku křečových žil nijak nezvyšuje. Vysvětlení vyplývá z podstaty onemocnění. Pohyb totiž pomáhá se žilním návratem krve, protože právě díky kontrakcím svalů na lýtku se krev posouvá lépe nahoru. Při absenci fyzické aktivity je veškerá práce týkající se zajištění návratu žilní krve z nohou zpět do srdce na činnosti žilních chlopní a ty na to samy nestačí. Část krve se vrací zpět dolů a hromadí se v žilách dolních končetin. Nahromaděná krev roztahuje žilní stěny, vytvoří se zánět a žilní onemocnění postupuje k těžším stadiím, až k rozvoji bércových vředů. Pravidelná chůze nebo přiměřený běh tedy působí blahodárně na řadu kardiovaskulárních chorob, křečové žíly nevyjímaje.

Všeho s mírou
Problém může nastat, pokud to s během vyloženě přeháníte, máte špatnou techniku, boty a zároveň dědičné sklony ke slabosti žilních stěn. To už je kombinace, která chronické žilní onemocnění může zhoršit. Dědičnou zátěž nezměníte, můžete ale zapracovat na technice běhu, konkrétně na lehkosti odrazu. Při těžkopádném dopadu a odrazu chodidla od země se zbytečně moc krve hrne dolů. Čím častěji budete tuto chybu opakovat, tím více si škodíte, a běh přestane být přínosný. Žilní systém člověka bez genetické dispozice to patrně zvládne, s dědičnou slabostí žilních stěn je situace zcela jiná.

Nasaďte kompresní punčochy
Jen málokdo se bude loučit se svou oblíbenou aktivitou, pokud mu přináší radost. Chronické žilní onemocnění je ale progresivní a křečovými žilami problém nekončí. Křečové žíly jsou teprve třetím ze sedmi stadií, tím sedmým je otevřený bércový vřed. Jako prevence vzniku a rozvoje onemocnění se nasazují zdravotní nebo sportovní kompresní podkolenky. Každé mají trochu jinou funkci, a hlavně vyvíjí jiný tlak, proto se nejprve poraďte s praktickým lékařem. Kromě rad ohledně kompresní terapie vám může váš lékař předepsat vhodné venofarmakum – lék na posílení žilní stěny, který zlepšuje funkci chlopní a zajišťuje lepší návrat žilní krve z nohou zpět k srdci.

Rady pro běžce

  1. Přiměřený pohyb působí jako prevence dalšího zhoršování projevů.
  2. Naučte se běhat technicky správně. Pomůže i kvalitní obuv a běh na měkčím povrchu.
  3. Neutahujte příliš běžecké boty.
  4. Noste na běhání pohodlné ponožky i spodní prádlo, které nemá těsné gumičky a neškrtí.
  5. Běhejte vždy v kompresních podkolenkách.
  6. S vhodnou léčbou pomůže praktický lékař. 
Můžete si křečové žíly „vyběhat“?

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI