Podpořte správné hojení ran a úrazů

Člověk ani nemusí sportovat, a přesto se zimním úrazům a poraněním často nevyhne. Stačí „obyčejný“ pád na náledí – a máme tu podvrtnutí, odřeninu, natažené šlachy, nedej bože zlomeninu. Na kopcích nebo jen při zimních vycházkách hrozí podobné situace o to víc. Jak se pak dostat rychle do formy?

Rány všeho druhu obvykle doprovází otok, podlitiny a krevní výrony, které zpomalují hojení a jsou zároveň jednou z příčin bolesti. Problémem se mohou stát komplikace v podobě bakteriální infekce.

Na sport s ochranou

Potřebnou opatrnost proti poranění vaziva a šlach podpoří preventivní nošení kompresivních pomůcek. Neuškodí nikomu - stahovací podkolenky, návleky včetně těch pažních i další výrobky dodají potřebnou oporu a navíc chrání žíly před vznikem či zhoršováním křečových žil. Genetické předpoklady k varixům má téměř každý druhý člověk, i když o tom třeba sám neví. Využít lze jak typů, určených přímo pro sport, tak i speciálních zdravotních. V případě poškození vaziva (šlachy, klouby, úpony) se bez nich neobejdete určitě.

Pokud při poranění či úrazu došlo zároveň k poškození pokožky a případně i hlubších tkání, je pro správné hojení třeba přednostně řešit kožní defekt. Voda je přitom první volbou – jak pro bezprostřední očištění (agresivní prostředky s alkoholem či peroxidem škodí), tak pro následnou péči.

V hlavní roli voda

Voda je totiž součástí moderních přípravků na bázi tzv. vlhkého nebo též mokrého hojení. Využívají faktu, že každá rána vylučuje tekutinu s obsahem řady výživných látek a růstových činitelů, což je podstatou hojení, a dokáží je tak významně urychlit a usnadnit.

V chladném období je dále potřeba ránu vždy dobře zakrýt a přitom dbát, aby ji nedráždilo oblečení, které však musí být dostatečně teplé. Zároveň je dobré se hýbat, aby se neomezovalo prokrvení. Právě nedostatečné prokrvení tkáně patří k nejčastějším příčinám špatného hojení.

Jeho viníkem může být snížená funkce lymfatického systému, ale především již zmíněná žilní onemocnění, nejčastěji křečové žíly. K jejich řešení se s úspěchem využívají venofarmaka – léky, které podpoří správnou funkci žil.

V tomto ročním období bývá organismus vyčerpaný, jeho obranyschopnost oslabená a zatížená dalšími vlivy, jako jsou sezónní infekce. Proto se zároveň často snižuje také schopnost regenerace a tím i hojení.

Pomozte tělu s hojením

K regeneraci tkání po úrazech a poranění významně přispívá správná výživa. Potřebné jsou zejména potraviny s obsahem vitamínů C, A, E, D, K a celé skupiny B. Nalezneme je v mléku, sýrech a dalších mléčných výrobcích, vejcích, rybách a rybím tuku, v zelené zelenině a barevném ovoci a v různých druzích semínek a ořechů. Podstatný je také zvýšený příjem bílkovin – proteiny je třeba zvýšit ve stravě na množství 1,0-1,5 g/ kg/ den.

Bílkoviny jsou potřebné také v podobě enzymů, které se účastní chemických reakcí v organismu jako přenašeče jiných látek pro fungování imunitního systému. Proto má při hojení velký význam rovněž enzymoterapie jako podpůrná léčba u hojení všech typů ran.

 

 

 

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI