Přivítejte jaro s hezkýma nohama: Začněte s péčí hned

Zima je období, kdy lidé obvykle více sedí doma a pohybu příliš nedají. Nosí se dlouhé kalhoty a teplé punčochy, které leccos schovají, a péče o vlastní nohy jde trochu stranou. Nesou vás ale celý život, proto si zaslouží důkladnou péči celoročně, nejen ve chvíli, kdy ukazujete holou kůži.

Naopak nyní je nejlepší čas zapracovat na sobě, abyste mohli na jaře ukázat nohy v plné kráse bez otoků, křečových žil a tvrdých pat. Co pro sebe můžete nyní udělat?

Lehkou pedikúru zvládnete i doma

V létě se o paty a nehty na nohou staráte více, protože jsou vidět. Zanedbání pedikúry v zimě může vést k rozvoji bolestivých a nehojících se prasklin na patách, k zarůstání nehtů, bolesti zad či nevratným deformitám chodidla. Proto je třeba dopřát nohám patřičnou péči. Začněte desetiminutovou vodní lázní, nohy osušte a teprve pak odstraňujte zrohovatělou kůži pemzou nebo seřezávačem. Povrch chodidel vyhlaďte peelingem, zastřihněte si nehty do rovného tvaru a celou proceduru zakončete důkladným promazáním pomocí hydratačního krému. 

Posilněte žilní stěny

Oteklé a těžké nohy jsou typické pro teplé měsíce. V zimě problémy nejsou tak markantní, což vyvolává pocit, že si můžete na pár měsíců „odfrknout“ a tuhle nepříjemnost vůbec neřešit. Tak to bohužel není. „Otoky, brnění, křeče a eventuální další nepříjemné pocity v oblasti nohou mohou signalizovat počínající žilní onemocnění. Pokud přijde pacient včas, můžeme spolupracovat na tom, aby se průběh zpomalil a příznaky se zmírnily,“ říká MUDr. Jana Vojtíšková, praktická lékařka z Prahy. Žilní onemocnění způsobuje slabá funkčnost žilních chlopní, které ženou krev z nohou zpět k srdci. Chlopně nestíhají, krev se hromadí v nohách a vytváří na žilní stěny nápor.

Jak vzniká žilní onemocnění?

Porušená funkce žilních chlopní způsobuje žilní reflux a v konečném důsledku vzniku křečových žil i bércových vředů na nohách. Křečové žíly jsou povrchové žíly, které jsou zkroucené a rozšířené. Jde o nevratnou změnu způsobenou zpětným tokem krve v důsledku nedostatečnosti žilních chlopní. Chronické žilní onemocnění se vyskytuje mezi 50 a 80 % dospělé populace. 8 z 10 pacientů trpí přitom bolesti nohou, pocity těžkých nohou nebo nočními křečemi a otoky. Pokud máte tyto příznaky, obraťte se na svého lékaře. Rady a tipy najdete v dalších článcích na našem webu.  

Základem úspěšné léčby je celoroční posílení žilních stěn pomocí venofarmak – léků, které může předepsat lékař. V zimě můžete k venofarmakům připojit i kompresní punčochy. Zahřejí a pod kalhotami nejsou vidět.

Neduste se v malých velikostech

Úzké boty, těsné oblečení a umělé materiály. Nic z toho nohám nesvědčí, zejména pokud trpíte na křečové žíly a otoky. Malé boty navíc ničí klenbu, způsobují vbočené palce a nevyrovnanou chůzi. Váha těla není rovnoměrně rozprostřená po celé plosce. Časem se můžete dopracovat k bolestem kolen, kyčlí a páteře. Základem je nosit velikost bot a oblečení, která vám skutečně je, a klidně i o trochu větší.

Dopřejte si masáže

Masáže nohou jsou skvělé pro všechny, kteří trpí na oteklejší nohy zejména při nošení kozaček. Začněte od chodidel a jemnými krouživými pohyby prsty a dlaněmi postupujte směrem ke stehnům. Cílem je dostat nahromaděnou krev nahoru, proto určitě nemasírujte od stehen dolů. Občas si dopřejte i péči odborníka a zajděte si na ruční lymfatickou masáž, která pozitivně působí při nedostatečnosti žilního systému. Krev se potom okysličuje rychleji a celkově dochází k oživení a ulehčení funkce celého cévního systému.

Sprchu zakončete studenější vodou

Dopřát si po teplé sprše chvilku studenou je skvělá cesta, jak ulevit nohám a rozproudit krev po celém těle. Pokud trpíte na žilní onemocnění, vyvarujte se ale úplným extrémům. Sauna, horká lázeň ani dnes tolik moderní otužování žilám neprospívají. Tyto kratochvíle, jinak zdraví prospěšné, přenechejte jiným.

Pár kilometrů každý den

Říká se, že není špatného počasí, jsou jen špatně oblečení lidé. Ačkoliv venkovní teploty příliš nelákají k procházkám, nejlepší pohyb je právě obyčejná chůze nebo běh. Nenechte se odradit nízkými teplotami, nazujte pohodlné boty a vyrazte. Pár kilometrů každý den prospěje vašim nohám, krevnímu oběhu, a ještě si u toho krásně pročistíte hlavu.

Zacvičte si doma

Jestli raději cvičíte uvnitř pěkně v teple a trpíte na křečové žíly, metličky a otoky, extrémní posilování si vyškrtněte z tréninku. Jednoduché variace na dřepy a výpady jsou pro vás v pořádku, ale prudké zvedání desítek kilogramů závaží není při žilním onemocnění nejlepší volba. Vhodná je naopak jóga, pilates a lehké posilování s vahou vlastního těla.

Jezte zdravě a pravidelně

Všechny rady a doporučení vyjdou vniveč bez dodržování pravidelného a vyváženého jídelníčku. Cesta k hezkým nohám a celkovému zdraví vede přes kuchyň. Cílem není vypadat, jak z obálek časopisů, ale pokud s sebou taháte pěkných pár kilo navíc, ohrožujete tím svoje zdraví. Trpí klouby a celý opěrný systém, což znemožňuje pravidelný pohyb, jste výrazně náchylnější k žilnímu onemocnění, ale i k diabetu nebo srdečním chorobám.  

 

 

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI