Proti křečovým žilám: Co (ne)dělat každý den

Kdo chce zabránit vzniku křečových žil, měl by mít na paměti drobná každodenní opatření, která mohou rovněž zabránit jejich zhoršování. Při jejich dodržování pocítíte úlevu takřka okamžitě.

Pravda je, že k vytváření křečových žil vedou zejména geneticky podmíněné důvody. Přesto však je možné se postupu onemocnění bránit. Následujícími tipy by se měli řídit i ti, kdo dosud nemají žádné projevy (nebo jen drobné metličky), ale vědí, že se toto onemocnění vyskytuje u nich v rodině.

Neškrtí vás někde?

Varixy vznikají nejčastěji na dolních končetinách jako projev chronické žilní nedostatečnosti, kdy část krve zůstává v dolní části žíly, roztahuje ji, zvyšuje v ní tlak a tím ji devastuje. Proto je třeba dělat vyhnout se všemu, co by mohlo tento jev dál podpořit.

K hlavním zásadám patří nutnost vyhýbat se všemu oblečení, které stahuje v pase (jde například i o pásky), kolem třísel, stehen, lýtek i kotníků včetně škrtících gumiček od ponožek. Nevhodné je rovněž nošení tzv. tvarovacího prádla, které také omezuje krevní oběh. Krev se městná v dolní části těla a tím se opět zvyšuje riziko vzniku žilních potíží.

Také obepnuté oblečení dále omezuje tok krve, což představuje další zátěž pro cévní systém. Pozor si dejte na příliš upnuté kalhoty, obzvlášť džíny.

Problematická může být také obuv. Neměla by nikde tlačit, aby neomezovala průtok krve žilami. Problematické jsou z tohoto hlediska různé typy kozaček.

Podpatky „tak akorát“

Další nástrahou se mohou stát vysoké podpatky. Špička a prsty jsou v nich umístěné v nepřirozené pozici, která pochopitelně ovlivňuje celou funkci končetiny. Žilní pumpa, tvořená působením lýtkových svalů, pak nemůže správně pracovat. To brání, aby se krev dostala z dolních končetin zpět k srdci. Její zadržování přispívá ke vzniku či dalšímu postupu křečových žil, ale i otoků včetně lymfatických.

Podpatky u běžně nošené obuvi by tak neměly být vyšší než 6 cm, ideální. Nevhodné jsou však bohužel i boty úplně ploché bez tvarované klenby, tedy oblíbené baleríny, kdy váha padá pro změnu na patu. Ideální je proto dvou až pěticentimetrový podpatek či klínek, který umožní váhu rovnoměrně rozložit na celé chodidlo. Dobrá obuv je základem zdravých nohou, a také prevencí zhoršení žilního onemocnění.

Dejte si nohy nahoru

Odborníci rovněž radí nesedět s jednou nohou přehozenou přes druhou. Takto zkřížené nohy způsobují nejen bolesti zad, ale také stlačují velké cévy, takže krev teče v nohách pomaleji. Křížením může dojít k  poškození nervových zakončení nebo ke zhoršení metliček a křečových žil jako obranná reakce těla na zvýšený tlak v nohách.

K dalším opatřením, na která je dobré myslet každý den, je co nejčastější přezouvání, a do obuvi, kterou nosíte nejvíc, si pořídit ortopedické vložky. Nezapomínejte ani na koupele a masáže, které jsou prevencí proti otokům a pocitům těžkých nohou, což jsou jedny z příznaků žilního onemocnění. Součástí denního režimu by se měla stát relaxace s dolními končetinami položenými výš, než je srdce. A jakmile budete mít příležitost chodit bosí v přírodě, udělejte to. Tráva nebo písek budou jemně masírovat chodidla.

Krásné a zdravé

Především není dobré otálet s návštěvou lékaře. Žilní onemocnění je celoživotní a zhoršuje se s  věkem. Přechodné otoky a metličky se postupem času mohou změnit v křečové žíly s trvalými otoky. Špatný krevní oběh následně vede ke změnám na pokožce i v hlubších tkáních, což může nakonec způsobit bércové vředy. Základem léčby ž užívání venofarmak – léků na posílení žilní stěny a zlepšení odtoku krve. Nebojte se rovněž nosit kompresní punčochy. Zabraňují žilnímu přetížení tím, že mírným tlakem na končetinu podporují oběh krve a její návrat do systému. Dnešní stahovací punčochy a punčocháče vypadají jako krásné módní kousky, a navíc umí zamaskovat i případné nepěkné projevy varixů. A hlavně - ulevují při obtížích, jako je otékání nohou, bolesti a křeče.

 

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI