S křečovými žilami do posilovny? Ano, ale…

Chodíte do fitcentra nebo do posilovny a obáváte se problémů s žilami? Pak možná uvažujete i nad tím, zda vůbec děláte návštěvami těchto zařízení dobře. To ovšem záleží na tom, jakým činnostem se tam věnujete.

Stačí se podívat na některé ostřílené borce s vystouplými, výrazně se rýsujícími provazci, většinou na nohou, ale i na rukou, a člověka hned napadne, že se křečové žíly „vypěstují“ právě cvičením. Nemusí to tak být.

Omezte zátěž na minimum

Jednak tyto viditelné žíly nemusí být skutečné varixy - žíly mohou pouze vystupovat pod kůží díky nízké nebo téměř žádné vrstvě podkožního tuku. A za druhé – při správném druhu cvičení křečové žíly vůbec nemusí vzniknout nebo se dále zhoršovat. Varovným příznakem, že jste v ohrožení, bývají pocity těžkých nohou a jejich bolest, brnění či svědění a samozřejmě otoky, zejména večerní.

Pohyb se obecně doporučuje jako nejjednodušší a velmi účinná forma prevence proti vzniku křečových žil. Fyzická aktivita, která rozhýbe tzv. svalovou pumpu a zlepší odtok žilní krve z dolních končetin, je velmi prospěšná. Zrychluje průtok krve tělem a tím se omezuje riziko vzniku varixů. Nevhodná je však přehnaná námaha a nadměrné zatížení. Cvičení s těžkými vahami a vzpírání jako každé zvedání břemen však na vznik křečových žil nebo jejich zhoršování může mít velký vliv. Příliš vysoká hmotnost totiž znemožňuje žilním chlopním se pořádně otevřít, a krev tak stagnuje.

Cvičení, které žilám neškodí

Při zvedání těžkých vah totiž vzniká nitrožilní tlak a krev nemůže plynule proudit. Tento tlak vzniká především v nižší části těla, proto nejvíce trpí právě naše nohy, kde se varixy objevují nejčastěji. Stejně nevhodné jsou tak i další aktivity spojené se zvedáním velké zátěže a s prudkou změnou pohybů, nebo s pohyby způsobujícími otřesy těla (box, kickbox apod.). Při objevení jakýchkoli potíží – je vhodné navštívit ordinaci, kde lékař zváží předepsání léků na ochranu a posílení žil – tzv. venofarmak.

Naopak pás, veslování, strečink nebo rotoped vhodné jsou, Cvičení se zátěží je třeba omezit na rozumnou míru a silový trénink prokládat aerobním cvičením, prováděným raději v horizontální poloze kvůli snazšímu průtoku krve tělem.

Tipy na šetrné posilování

Po posilování se rovněž doporučuje dát si na chvíli nohy tak, aby byly zdvižené nad úroveň srdce. Samozřejmostí by se mělo stát nosit po celou dobu cvičení kompresivní punčochy. Stahovací podkolenky, punčochy a punčocháče ve sportovní i zdravotní verzi pomáhají zajišťovat správný odtok krve z dolních končetin směrem k srdci. Jejich pravidelné nošení může významně zpomalit nebo i zastavit rozvoj žilního onemocnění.

K dalším osvědčeným preventivní opatřením proti křečovým žilým patří důkladné protažení před začátkem tréninku. V každém protažení setrvejte 5–10 sekund a nezapomeňte na žádnou svalovou skupinu. Jednoduchý strečink a lehký pohyb zvýší srdeční frekvenci. Okysličená krev bude rychleji cirkulovat, což zamezí její stagnaci a rozšiřování žil. Rychlejší oběh podpoří také rychlá chůze či běh na pásu v trvání aspoň 15 minut. Chůze se doporučuje také na závěr posilování.

Zkuste také cvičení „obrátit“. Moderní posilovací stoje umožňují vyměnit pozici, abyste měli nohy nahoru místo dolů.

Vyplatí se také některé cviky provádět vsedě místo vestoje.

 

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI