Šest věcí, jimiž škodíte svému pozadí

Vlivem pandemie byli lidé mnohem více doma, v pracovní čas i v ten soukromý. Sportovní aktivity se odsunuly na vedlejší kolej, čas strávený u televize vzrostl. Tento sedavý režim je ale cestou, jak ztratit svou fyzickou sílu nebo nepozorovaně přibrat nějaké to kilo navíc, ale hlavně vede k mnohem závažnějším potížím – například ke vzniku hemoroidálního onemocnění.

Větu „mám potíže s hemoroidy“ neuslyšíte vyřčenou nahlas příliš často. Přitom jde o civilizační problém, se kterým se za život setká polovina Čechů. S rostoucím věkem se vyskytuje častěji.

Nejdete, když se vám „chce“

Když musíte na toaletu, jděte. Jednoduché pravidlo, přesto ho mnoho lidí nebere v potaz. Pokud totiž návštěvu odložíte, může vám stolice ztuhnout ve střevě, což následně ztěžuje její průchod. Ignorování matky přírody má svá rizika, a jedním z nich je právě vznik a rozšíření hemoroidálního onemocnění. „Těšit“ se můžete na řitní trhliny, řezání, pálení, svědění a krev na toaletním papíře.

Na WC chodíte s mobilem

Obdobné potíže riskujete, pokud pravidelně odcházíte na toaletu s telefonem či tabletem v ruce. Neberte si s sebou ani jedno. Proč? Čím více času strávíte na toaletě, tím větší tlak vyvíjíte na konečník. Cévní hemoroidální pleteně zbytní a začnou činit obtíže. Zmírnit je můžete pomocí masti z lékárny (např. Alfalex), která vytváří na pokožce ochrannou vrstvu, pomáhá hojení prasklinek a pečuje o zanícenou a svědivou pokožku. Dobré rady a tipy najdete třeba na www.konectabu.cz. Trojitý efekt masti zajišťuje zmírnění příznaků (svědění, pálení či ekzém) a podporuje léčbu hemoroidálního onemocnění.

Sedíte celý den

Pevné hýžďové svaly jsou nejen centrem pozornosti, ale také známkou zdraví. Podílejí na vzpřímeném postoji, správném držení pánve, zajišťují ovládání kyčelního kloubu, a pokud se jim dostatečně věnujete, zajistíte si obdiv okolí. Sedíte-li celý den na zadku, lze počítat s možnými zdravotními potížemi. Alespoň lehké cvičení pomáhá zlepšit nebo předcházet mnoha problémům s páteří, trávením a vzniku hemoroidálního onemocnění. Díky pravidelnému pohybu udržíte střevní trakt v pohybu, a to vám pomůže vyhnout se zácpě. „Když se budete hýbat vy, hýbe se i vaše střevo, a tím pádem budete řádně vypuzovat stolici,“ doplňuje MUDr. Soňa Hořínková, proktoložka z Nemocnice TGM Hodonín. Chůze, běh, jízda na kole, jóga, cvičení podle videí na Youtube – vyberte si podle sebe, ale zvolte aktivní životní styl.

Podceňujete hygienu

Alfou a omegou je také správná hygiena. Udržovat si oblast kolem konečníku stále čistou je důležité nejen po návštěvě toalety, ale v podstatě pořád. Při dlouhém sezení se tato oblast zapařuje, stejně jako při pohybu. Pokud trávíte celý den doma a nepociťujete potřebu „skočit“ každý večer do sprchy, dbejte na to, abyste si alespoň důkladně umyli pozadí.

Neřešíte jídelníček

Toužíte-li po zdravém těle navenek i uvnitř, je třeba přemýšlet o tom, co mu dáváte. Domácí pohoda má mnohdy za následek „utržení se ze řetězu“ a holdování tomu, co nám chutná nejvíce. Pravdou však je, že špatný životní styl je důvodem mnoha zdravotních neduhů, včetně vzniku hemoroidálního onemocnění.„Z preventivních opatření k zamezení vzniku hemoroidálních obtíží je důležité jíst stravu s vysokým obsahem vlákniny a dbát na dostatečný pitný a pohybový režim. Omezit pikantní dráždivá koření, alkohol a nadbytek kávy,“ shrnuje proktolog MUDr. Martin Kouda z Chimare clinic v Praze. Vláknina má příznivé účinky na zažívání a udržuje tlusté střevo v kvalitním stavu. Pomůže vyřešit průjem i o zácpu, slouží jako ochrana proti hemeroidům i výchlipkám (výhřez střevní sliznice). Denně by měl dospělý člověk sníst kolem 30 g vlákniny. 

Rozpustná vláknina po smíchání s tekutinou v žaludku nabobtná a díky tomu se zpomalí jeho vyprazdňování. Obsahuje ji ovoce (zejména jablka a banán), zelenina, oves, ořechy, luštěniny a sójové mléko. Nerozpustnou vlákninu obsahují obilniny, zrna a semena.  vlákninu Odkládáte návštěvu lékaře

Jestli máte návštěvu toalety pravidelně spojenou s negativními pocity, které se stupňují, svěřte se odborníkovi, který vás vyšetří a případně předepíše venofarmaka – léky na posílení žilní stěny. Každý druhý člověk s hemoroidálními potížemi má totiž zároveň cévně-žilní onemocnění neboli křečové žíly.

 

 

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI