Sport a křečové žíly: Kterému se vyhnout a kterému se věnovat?

Letní měsíce přejí pohybu. Jak ale plánovat styl dovolené, když máte křečové žíly nebo se obáváte jejich vzniku? Na co si dát pozor a v čem si naopak můžete dát pořádně „do těla“?

Křečové žíly patří k projevům chronického žilního onemocnění. Horko a zvýšená námaha mohou urychlit jejich vznik, případně zhoršit jejich stav. Varovným příznakem, že jste v ohrožení, bývají pocity těžkých nohou a jejich bolest, brnění či svědění a samozřejmě otoky, zejména večerní.

Poznáte křečové žíly?

V tomto počátečním stadiu však nemoc zůstává u zhruba 25% lidí neléčená, protože podceňují příznaky a nejdou k lékaři, který by jim předepsal účinnou terapii – venofarmaka. Jde o léky na podporu žilního systému, které zvyšují pružnost a pevnost žilní stěny a potlačují zánět. Nejlepší je přitom zachycení nemoci v co nejranějším stadiu.

Fyzická aktivita, která rozhýbe tzv. svalovou pumpu a zlepší odtok žilní krve z dolních končetin, je pro křečové žíly obecně velmi prospěšná a patří k prvním doporučením, která vám dá každý odborník. Pohyb je nejdůležitějším preventivním opatřením vůbec – podporuje správnou funkci žilního systému a prospěje i těhotným se sklonem k tvorbě křečových žil.

Který pohyb žilám prospěje?

Přesto je mezi jednotlivými druhy sportování zásadní rozdíl. Nevhodná je u křečových žil především každá přehnaná námaha a nadměrné zatížení. Rozmyslete si, co si zabalíte s sebou - rozhodně byste se měli vyhnout túrám s těžkým batohem nebo náročným trekům. Užitečný může být pouze rozumný pohyb – zejména chůze včetně mírné turistiky, jízda na kole a zejména plavání. V těchto oborech se nemusíte se zátěží nijak omezovat.

Na řadu kardiovaskulárních chorob včetně křečových žil působí blahodárně hlavně pravidelná chůze, ale i běhání, které se však ještě před nedávnou dobou nedoporučovalo.

Dnes je dokázáno, že běh riziko křečových žil nezvyšuje, takže si je běháním nepřivodíte, dokonce ani v umírněné podobě počátečních modrých „metliček“. Přesto je dobré dbát na některé zásady: vybírat si měkčí povrchy (třeba tráva, lesní stezky, polní cesty a podobně, ale i atletická dráha), a rovněž dbát na kvalitní běžeckou obuv s odpružením, která zmírňuje otřesy.

Kompresivní punčochy jako prevence

Při větších obtížích, například po prodělaném zánětu žil a samozřejmě i při něm je však nutné poradit se s lékařem, který určí stadium choroby i hranice zatížení, a rozhodne o způsobu léčby.

Nejen při běhu, ale i při jiných pohybových aktivitách se rozhodně vyplatí používat kompresivní prostředky – návleky či punčochy. Existují v nepřeberných variantách zboží určeného pro sportovce, ale pokud máte podezření, že vám hrozí křečové žíly, sáhněte raději po zdravotní verzi. Sportovní komprese má totiž za cíl zpevnění lýtka a ochranu Achillovy šlachy, a tlak na lýtko je tedy vyšší. Zdravotní stahovací punčochy či podkolenky fungují rovněž jako významná součást prevence křečových žil. Nemusíte se bát – dnes už se vyrábějí tak barevné a hezké, že se za ně stydět nebudete.

 

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI