Sportovat se dá i s křečovými žilami. Ale musíte si vybrat

Jako základní opatření proti rozvoji a postupu křečových žil se doporučuje tělesná aktivita. Pohyb zrychluje průtok krve, takže se více prokrvují tkáně, tím se z nich odvádí voda a lymfa, což zmírňuje otoky. Významný je i vliv posílení svalstva v dolních končetinách, které dokáže účinné podpořit poškozené žíly.

Cvičení a sport podporuje ty svaly v okolí žil, které pomáhají vytlačovat krev směrem k srdci. Každý krok při chůzi nebo vhodném sportu tak vlastně díky svalům, zejména lýtkovým, pumpuje krev nahoru, a to i případě, kdy jsou žíly značně porušené.

Pomocná pumpa

Základní příčinou vzniku křečových žil jsou totiž geneticky podmíněné dispozice, které vedou ke snížení pevnosti a pružnosti žilní stěny a žilních chlopní. K této tzv. chronické žilní nedostatečnosti se přičítají různé další nemoci a faktory, zejména nevhodný životní styl – kouření, nadváha, dlouhodobé sezení, ale i stání.

Z žil v dolních končetinách směřuje krev vzhůru k srdci. Jejímu návratu zpět brání žilní chlopně, ale pokud je jejich funkce narušená, tvoří se křečové žíly, kdy se krev zdržuje dole v nohách, houstne a roztahuje žíly, což vytváří podmínky ke vzniku zánětů, trombóz a embolií.

Cvičení a sport podporuje ty svaly v okolí žil, které pomáhají vytlačovat krev vzhůru. Každý krok při chůzi nebo vhodném sportu tak vlastně díky svalům, zejména lýtkovým, pumpuje krev nahoru – proto se nazývá svalově-žilní pumpa.

Kterým sportům se vyhnout?

K vhodným sportům, které jsou skvělé pro zlepšení oběhu krve v dolních končetinách, patří v první řadě chůze. Při ní nedochází k nárazům a přetěžování kloubů a kostí, ale využívá lýtka. Denní normou by proto měla být alespoň půlhodinová svižnější procházka. Vyhnout byste se však měli náročným túrám, zejména s těžkým batohem – i nošení těžkých břemen je rizikovým faktorem varixů. Vhodný je naopak třeba golf, jízda na kole, jóga a plavání. Běh riziko křečových žil nezvyšuje, a ani si je běháním nepřivodíte, dokonce ani v umírněné podobě počátečních modrých „metliček“.

Mezi jednotlivými druhy fyzických aktivit je však z hlediska křečových žil zásadní rozdíl. Nevhodná je především každá přehnaná námaha a nadměrné zatížení. Nedoporučují se hlavně silové sporty, jako je posilování a vzpírání, box, sjezdové lyžování, squash, surfování a překvapivě třeba také aerobik. Jde o to, že všechny zahrnují vysokou silovou zátěž v kombinaci s prudkými změnami pohybu.  Jako rizikové se označují také fotbal, tenis a bojové sporty.

Podpořte svoje žíly

Zátěž žil při sportu při křečových žilách pomohou omezit stahovací pomůcky, které se hodí i jako prevence budoucích potíží. Produkty s kompresivní funkcí zvyšují pevnost a pružnost žilních stěn. Stlačují žíly a podpoří jejich funkci, což zlepšuje průtok krve i celkovou výživu okolních tkání.

Rozhodně však uděláte jen dobře, pokud při výběru sportovních kompresních produktů vsadíte na ty, které pocházejí od výrobců zdravotních pomůcek, abyste si zajistili správný účinek. U sportovní komprese se rozlišují tři typy komprese. První je velmi podobná té zdravotní – je odstupňovaná, což znamená, že  u kotníku je tlak největší a směrem k pasu klesá. Druhá je konstantní po celé délce podkolenky nebo návleku, u třetí je tlak nahoře pod kolenem největší a klesá směrem dolů. I s výběrem sportovních pomůcek pro zdraví žil vám poradí odborný lékař – flebolog.

 

 

 

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI