Tipy, jak podpořit žilní návrat

Chronické žilní onemocnění se vyskytuje u 50–80 % dospělé populace. Třetina pacientů jsou lidé mezi 18–40 rokem1. Typickými počátečními příznaky jsou bolest nohou, otoky, pocit těžkých nohou nebo noční křeče. Pro zpomalení nebo zastavení progresu nebo také pro úlevu od projevů je důležité podporovat žilní návrat. Existuje několik jednoduchých tipů, jak mu pomoci.

Chronické žilní onemocnění vzniká kombinací dvou důvodů:

  • Zpomalený tok krve žilami, který způsobuje její hromadění.
  • Dědičná náchylnost ke slabosti žilních stěn.

Ke zpomalenému odtoku dochází například při dlouhodobém sezení nebo stání, respektive při nedostatku pohybu. Zpomaluje ho i nošení těsného oblečení nebo úzké boty. Subjektivní příznaky jsou právě oteklé nohy, bolesti, křeče a také viditelné projevy, jako jsou metličky a křečové žíly. Návrat krve je třeba trochu urychlit, aby se překrveným nohám ulevilo.  

Noste kompresní punčochy
V první řadě je nezbytné žilní návrat podporovat nošením kompresních punčoch nebo podkolenek. Ty může předepsat lékař a také pomůže vybrat vhodnou kompresní třídu. Lze je nosit při očekávané větší zátěži na žíly, například na dlouhou cestu autobusem nebo do sedavého zaměstnání, při sportu nebo také preventivně celoročně.

Dávejte si nohy nahoru
Nejjednodušší opatření, které lze dělat každý den, je pomoci si gravitací. Dát si nohy nahoru může po celém dni ulevit od otoků nebo bolestí, a taky se jedná o prevenci zhoršování onemocnění. Pomoci může i podložení dolních končetin na noc, zejména pokud trpíte nočními křečemi žilního původu.

Pravidelně cvičte
Žíly jsou v dolních končetinách umístěné mezi svaly, takže jakmile dojde k pohybu a kontrakci svalů, jsou masírovány, což napomáhá žilnímu návratu. Ideální je najít si pohyb, který budete dělat pravidelně. Mezi ty, které jsou přínosné pro vaše žíly patří chůze, jízda na kole nebo běžky.

Naučte se žilní gymnastiku
Speciálně pro podporu žilního návratu existuje sada cviků, které se nazývají žilní gymnastika. Většina z nich spočívá v ohýbání nohou v kotníku nebo stahování prstů na nohách, což napomáhá krvi postupovat v žilách nahoru směrem do srdce. Cviky lze provádět vsedě, vleže i vestoje, takže klidně při práci nebo pravidelně před spaním.

Masírujte si pravidelně nohy
Žilní návrat můžete podpořit i ručně, konkrétně masážemi nohou. Masáž byl měla být prováděna směrem od chodidel vzhůru na stehna ve směru žilního oběhu. Samotná „domácí procedura“ pak spočívá v jemných krouživých pohybech, které skvěle uleví unaveným a oteklým nohám. Nohy masírujte pomocí prstů a dlaní.

Neodkládejte návštěvu lékaře
Chronické žilní onemocnění nelze zcela vyléčit, protože dědičná náchylnost ke slabosti žilních stěn je daná. Pomocí léků se dá ale zlepšit její pevnost, a proto je důležité včasná návštěva lékaře. Může to být praktický lékař nebo jakýkoliv specialista na žíly (angiolog, žilní chirurg) nebo dermatovenerolog. Každý z nich může předepsat venofarmaka, léky na zpevnění žilní stěny a potlačení zánětu.

Jen komplexní, dlouhodobá a nepřerušovaná léčba může zpomalit nebo zastav rozvoj tohoto žilního onemocnění. Křečových žil se lze zbavit operací nebo neinvazivním zákrokem, ale ta řeší jen důsledek a projev se může objevit po čase znovu.

1 Harris Interactive 2018.

 

Tipy, jak podpořit žilní návrat

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI