Tipy na cvičení pro rozproudění lymfy

Otékání, svrbění, pocit ztěžklých končetin? Necitlivost, brnění, tlak pod kůží? Zhoršené ohýbání končetin v kloubech? Znáte „osobně“ některé, nebo snad všechny, z uvedených příznaků? Pak máte zřejmě lymfatický otok neboli lymfedém.

Z něj vyplývající potíže se často zaměňují s projevy onemocnění křečových žil, a také s nimi skutečně souvisí. Proto rozhodně neuděláte chybu, když při jejich řešení začnete prostředky, které se osvědčují na jedno i druhé.

Jděte na to „přes žíly“

Nejefektivnějším prostředkem je bandážování nebo používání kompresivních prostředků. Podle místa se jedná o stahovací rukávy, podkolenky, punčochy, punčochové kalhoty. Kromě elastických návleků se k zevní kompresi mohou používat bandáže nebo elastická obinadla a další stahovací prostředky. Jejich vliv mohou podpořit také speciální léky – venofarmaka, které vám předepíše lékař. Tyto medikamenty ovlivňují práci žilních stěn, čímž právě umožňují lepší odvádění mízy z lymfatického systému. Ten totiž žádný vlastní odvod nemá a je závislý na správném fungování žilní soustavy.

Pamatujte také, že čím méně soli, tuků a cukrů a dalších obecně nezdravých potravin přijmete, tím více usnadníte lymfě práci, která spočívá v odvádění toxinů z těla.

K osvědčeným doporučením patří relaxace se zvýšenou polohou končetin. Při otoku paže je vhodné použít závěs. Oteklá končetina by se měla zvednout nad úroveň srdce aspoň 3 x denně po dobu 45 minut. Pro zdatné jedince například východní medicína doporučuje stoj na hlavě nebo aspoň svíčku (zvednout záda i s dolními končetinami do výšky co nejblíž od hlavy).

Začněte účinným dýcháním

Oběma soustavám lidského těla svědčí pohyb, vlastně s výjimkou nadměrné zátěže téměř jakákoliv fyzická aktivita. Ideální může být například Pozdrav slunci, známý všem milovníkům jógy. Je to pomalé, a přesto důkladné cvičení provázené hlubokým dechem, jež rozhýbe celé tělo a během kterého se rozproudí právě i lymfatický systém. Jak se cvik provádí, naleznete na internetu.

Pomáhá i dechové cvičení. Lehněte si na záda a pokrčte nohy v kolenou. Uvolněte břišní svaly, bedra přitáhněte k zemi.  Nadechněte se nosem směrem do břicha a podbřišku, břicho se má roztáhnout do stran a dolů. Vydechujeme nosem, obměnit a zefektivnit cvik můžete tím, že budete vydechovat přerušovaně ústy. Vždy opakujte 5x za sebou. A zkuste takovému dýchání věnovat chvilku každé ráno, protože pravidelnost se v péči o tělo vždycky vyplácí.

Jak správně cvičit? 

Cvičení je důležité, protože při něm svaly stlačují stěny lymfatických cév a zlepšují tak průtok lymfy.

Cvičení při otoku horních končetin

  1. Vsedě si podávejte míč z jedné ruky do druhé.
  2. Vsedě stlačujte míč mezi rukama ve vodorovném i svislém směru.
  3. Rovněž vsedě si podávejte míč pod kolenem z jedné ruky do druhé. Pak totéž zkuste za zády a nad hlavou.
  4. Při chůzi si míč předávejte nad hlavou z jedné ruky do druhé.
  5. Vsedě na židli natáhněte ruce, střídavě svírejte a otvírejte pěst.
  6. Vsedě dělejte rukama pohyby jako při plavání, zejména je podstatné kroužit zápěstím.

Cvičení při otoku dolních končetin

  1. Kmitejte končetinami jako při stříhání nůžek.
  2. Vsedě se opřete o paty a špičky chodidel naklánějte střídavě k sobě a od sebe.
  3. Natáhněte nohy dopředu a pomalu propínejte a krčte chodidla střídavě jedné a druhé nohy.
  4. Vytáhněte se na špičky a přenášejte váhu ze špiček na paty a zpět
  5. Choďte po vnitřních a vnějších hranách chodidla.
  6. Vleže na zádech šlapejte jako na kole, kolena propínejte.
  7. Vleže s nataženýma nohama protáhněte špičky, kružte nohama v kotníku oběma směry postupně.
  8. Zvedněte obě končetiny a střídavě krčte a natahujte prsty.
  9. Položte na zem malý míček a šlapejte na něj špičkou. Pata zůstává celou dobu opřená o zem. Místo míčku můžete použít vyšší měkkou podložku.

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI