Za vznik křečových žil může i nadváha

Významným rizikovým faktorem vzniku a rozvoje chronického žilního onemocnění je nadváha a obezita. Nedá se říci, že by každý člověk s kilogramy navíc musel nutně trpět touto nemocí. Průzkumy ale hovoří jasně: 32 % lidí s žilní nedostatečností má nadváhu a 35 % je dokonce obézní. Úpravou jídelníčku a redukcí hmotnosti si výrazně zpomalíte progresi žilního onemocnění. Uleví si nejen vaše nohy, ale i srdce a celé tělo.

Krevní oběh funguje tak, že okysličená krev se valí od srdce tepnami poháněná neustálým pumpováním srdce. Neokysličená krev vracející se žilami takový pohon nemá a veškerá práce je na žilních chlopních. Ty se snaží vytlačit ji odspodu zpět k srdci. Je zřejmé, že tento nepoměr sil se ještě zhorší, pokud půjde o člověka s nadměrnou tělesnou hmotností. Tlak, který bude kladený na žilní systém shora, bude tak veliký, že žilní chlopně nebudou schopné všechnu krev odvést zpět k srdci. Část krve se tedy začne hromadit v žilách dolních končetin. Právě proto je naprosto nezbytné dbát na vyváženou stravu a zdravý přirozený pohyb.

Začněte zlehka
Není ale potřeba pouštět se do drastických diet, které často nejsou udržitelné a můžete po nich na tom být hůř než na začátku. Důležitá je taková změna jídelníčku, která vám zůstane dlouhodobě. Zdravá strava by se měla skládat ze správného poměru cukrů, tuků a bílkovin a měla by být bohatá na vlákninu. Pokud si nevíte sami rady, nebojte se vyhledat kvalifikovaného nutričního terapeuta, který se změnou životního stylu a se zdravým přístupem k jídlu pomůže.

Součástí zdravé stravy je i pitný režim
Pro správné proudění krve je důležitý také dostatečný pitný režim. Nejlepší službu udělají lehké čaje a voda s citronem. Věděli jste, že šťáva z citrusů obsahuje bioflavonoidy, které přispívají k pevnosti žilní stěny? Léky na zpevnění žilní stěny (venofarmaka) určitě nenahradí, ale konzumací citrusů chybu neuděláte. Ve vašem jídelníčku by dále neměly chybět potraviny bohaté na vlákninu, vitaminy C a E a minerály, jako je draslík pomáhající proti nadměrnému zadržování vody.

Nezapomínejte na pravidelný pohyb
Návrat krve k srdci podpoříte fyzickou aktivitou. Pokud se tedy moc nehýbete a celé dny sedíte nebo stojíte na jednom místě, a ještě k tomu je vyvíjený na žíly tlak vlivem nadváhy, zůstává veškerá dřina na žilních chlopních. Část krve proto poté zůstává v nohách a hromadí se tam. Proto je důležitý pravidelný pohyb. Vhodná je například chůze, plavání nebo jízda na kole. Zároveň lékaři doporučují cvičit žilní gymnastiku, kdekoliv to je možné.

 

Za vznik křečových žil může i nadváha

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI