Zdravá strava na cestách

Letní dovolené a výlety jsou tady a s nimi i častější stravování na benzínkách nebo v restauracích. Často hrozí, že jídelníček je v takových dnech improvizovaný, není vyvážený a neobsahuje dostatek vlákniny a tekutin. Přitom právě ty jsou důležité, abyste předešli projevům hemoroidálního onemocnění, které se na dovolené, kvůli dlouhému sezení v autě a pocení, může stát velmi nepříjemným.

Hemoroidy jsou žilní pleteně, které uzavírají konečník. Jakmile na ně zevnitř něco trvale tlačí, zbytní a mají tendenci vyhřezávat ven. Zejména po zácpě spojené s komplikovaným vyprazdňováním. Hlavními příznaky jsou svědění nebo pálení v oblasti konečníku.

Zajistěte si dostatek vlákniny
Základní prevence u hemoroidálního onemocnění je zdravá strava bohatá na vlákninu. Ta zajišťuje vhodnou konzistenci stolice, dobře fungující peristaltiku střev a tím i pravidelné a lehké vyprazdňování. Dospělý člověk by měl denně přijmout 30 gramů vlákniny. Toho je těžké dosáhnout i v běžném dni, natož na cestách.

Jak přijímat vlákninu na cestách

  1. Naplánujte si stravování na celý den dopředu. Jen to vám pomůže mít celkový přehled o všech živinách a snadněji zjistíte, kam vlákninu lépe napasovat.
  2. Místo chipsů nebo tyčinek si přibalte balení ořechů. Například vlašské ořechy obsahují 7 g vlákniny na 100 g. Arašídy dokonce 10 g.
  3. Bílé pečivo nahraďte celozrnným pečivem. Celozrnná mouka totiž na 100 g obsahuje více než čtyřikrát tolik vlákniny.
  4. Nahraďte sladkosti sušeným ovocem. Kromě vlákniny vám dodá také energii.
  5. Nezapomeňte ani na čerstvou zeleninu a ovoce.
  6. Při výběru müsli tyčinky si přečtěte na obalu obsah vlákniny.
  7. Pořiďte si vlákninu v tabletách jako doplněk stravy. Nemělo by to být každodenní řešení na úkor pestré stravy, ale na cestách to splní účel.

Dodržujte pitný režim
Podobný vliv na vyprazdňování jako vláknina mají i tekutiny. Nedostatečný pitný režim je tak jeden z faktorů, které nepřímo zhoršují hemoroidální onemocnění. V létě a při fyzické aktivitě se navíc člověk mnohem více potí, a proto by měl vypít větší množství. Kolik přesně by to mělo být, se liší podle věku nebo hmotnosti člověka. Více tekutin by měli přijmout všichni, kdo často pijí kávu nebo jí hodně sladkostí. Je třeba myslet i na letní alkoholické drinky, které také odvodňují.

Jak dodržovat pitný režim na cestách

  1. Pijte hlavně vodu. Nápoje s kofeinem nebo velkým množstvím cukru odvodňují.
  2. Čistou kohoutkovou vodu střídejte s minerální vodou. Při pocení člověk vylučuje sůl a také například sodík, hořčík, vápník nebo draslík, které minerální vody v různých množství obsahují.
  3. Jestli máte problém pít čistou kohoutkovou vodu, ochuťte si ji čerstvým ovocem, výborné jsou například maliny nebo citron.
  4. Nastavte si na mobilu upozornění, abyste nezapomínali pít.
  5. Pořiďte si láhev, kterou budete moct doplňovat.
  6. Zjistěte si dopředu, kde budete mít možnost doplnit nebo dokoupit tekutiny. Například v přírodě to mohou být studánky.
  7. Zdrojem tekutin je i ovoce a zelenina. Můžete tak spojit příjem vlákniny i tekutin do jednoho, když si s sebou vezmete například rajče, okurku nebo meruňky.

 

Zdravá strava na cestách

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI