7 rad, jak pečovat o nohy v létě

Léto je období, kdy zejména ženy kladou velký důraz na to, aby jejich nohy vypadaly co nejlépe. Nabízíme vám několik rad, jak o nohy pečovat, aby byly hezké a také, abyste netrpěly otoky, křečemi, pnutím a bolestmi nohou. Tyto typické znaky chronického žilního onemocnění se v létě projevují nejvíce.

Žilní onemocnění způsobuje slabá funkčnost žilních chlopní, které ženou krev z nohou zpět k srdci. Chlopně nestíhají, krev se hromadí v nohách a vytváří na žilní stěny nápor. Základem úspěšné léčby je celoroční posílení žilních stěn pomocí venofarmak – léků, které může předepsat lékař. Můžete připojit i kompresní punčochy.

1.  Vyvarujte se tepla
Teplo vede k rozšíření žil. Proto slunění a opalování, procedury s horkým voskem, horké koupele a sauna nejsou vhodné. Když už ale otoky přijdou, dejte si nohy do zvýšené polohy třeba na stůl nebo zkuste nohy ochladit studenější sprchou.

2.  Při prvních příznacích navštivte lékaře
Pokud příznaky jako těžké a oteklé nohy, bolesti, křeče dolních končetin důvěrně znáte, navštivte lékaře. Jedině on vám poradí se správnou léčbou a čím dříve ji nastaví, tím lépe, proto není důvod otálet. Může to být váš praktik nebo třeba angiolog, kteří mohou předepsat léky na posílení žilní stěny (venofarmaka). Včasné řešení žilního onemocnění pomocí kompresních punčoch a léků může zpomalit progres onemocnění na minimum.

3. Pohybujte stále nohama
Aby nohy v létě trpěly co nejméně, je dobré myslet na pravidelný pohyb, který pomáhá s žilním návratem krve do srdce. Ideální je například procházka, jízda na kole, plavání nebo jogging. Neustále hýbat nohama je důležité, i když sedíte. Zkuste třeba cviky žilní gymnastiky, které spočívají v ohýbání nohy v kotníku a roztahování prstů do vějíře. Zapojuje se při tom svalstvo na lýtku, které masíruje žíly v dolních končetinách, což podporuje správnou cirkulaci krve směrem zpět do srdce.

4. Vyhýbejte se těsnému oblečení
Nošení volného oblečení je důležitá prevence před vznikem a progresí žilního onemocnění. Těsné gumičky, které například obepínají stehna nebo kotníky, působí nepříznivě na žilní návrat krve do srdce. Vyhnete se otlačeninám od ponožek nebo gumy v pase, které mohou být zvláště v plavkové sezóně nevzhledné.

5. Neduste nohy v úzkých botách
Podobně to je i s botami. Dostatečně širokou obuví můžete předcházet nejen metličkám a křečovým žilám, ale také deformacím na nohách, jako je vybočení palce, nebo různým kožním problémům, třeba ostruhám. Protože i zdravé nohy mají tendenci v létě otékat, doporučuje se nákup bot až k večeru, kdy jsou otoky největší, aby vám byly boty pohodlné za každé okolnosti.

6. Myslete na zdravé stravování
Nezapomínejte ani v létě na zdravou stravu a dostatečný pitný režim. Nohám, které trpí chronickým žilním onemocněním, totiž vůbec nesvědčí, když je ještě zatěžuje vysoká tělesná hmotnost. Pokud máte za sebou hubnutí do plavek, určitě je dobré si formu udržovat nejen po celé léto, ale celý rok.

7. Dopřejte nohám pedikúru
Samozřejmostí je v létě také pedikúra. Můžete si naplánovat pravidelný rituál s bylinkovou lázní, při které zrelaxujete a poté zbavíte chodidla ztvrdlé kůže. Nikdy není na škodu se svěřit do rukou odborníků a nechat si udělat pedikúru profesionálně.

Chronické žilní onemocnění se vyskytuje mezi 50 a 80 % dospělé populace. 8 z 10 pacientů trpí přitom bolestmi nohou, pocity těžkých nohou nebo nočními křečemi a otoky. Pokud máte tyto příznaky, obraťte se na svého lékaře.

 

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI