Cestování s žilním onemocněním. Jak si ho usnadnit?

Při dalekých cestách bývají nohy několik dlouhých hodin ve statické pozici. V tu chvíli nemůže krev v těle optimálně cirkulovat. S návratem krve od nohou k srdci výrazně pomáhá přirozený pohyb, například chůze. Absence fyzické aktivity způsobí, že se část krve začne hromadit v žilách dolních končetin a tlačit na žilní stěny. Typicky se objevují pocity těžkých nohou, bolesti a otoky.

I zdravá žíla se vlivem nahromaděné krve během cestování rozšíří. Člověk s žilním onemocněním má ale žíly roztažené stále. Několikahodinové sezení v neměnné poloze je pro jeho žíly další obrovská zátěž. Čím častěji se bude opakovat, tím více budou žíly trpět. Při cestování je tedy třeba návrat krve co nejvíce podporovat, aby se žíly roztahovaly co nejméně. 

Vybavte se léky
Nejspolehlivější způsob, jak žilní stěny udržet co nejpevnější, je pomocí venofarmak. To jsou léky, jejichž primárním cílem je právě zpevnění žilní stěny a zamezení vzniku a rozvoje žilního zánětu. Venofarmaka může doporučit a předepisovat praktický lékař a žilní specialisté na základě prohlídky a diagnózy. K lékaři zajděte před plánovaným cestováním. 

Nasaďte si kompresní podkolenky
Kompresní podkolenky a punčochy mají pozitivní vliv na žilní návrat krve do srdce. Nasazují se obtížně, ale během cestování vám prokáží obrovskou službu. S vhodnými kompresními podkolenkami dle stadia žilního onemocnění poradí praktický lékař. Dvakrát za rok na ně přispívá zdravotní pojišťovna. 

Rozvažte si boty
V letadle, autě i autobuse není třeba sedět v utažených botách. Rozvažte si tkaničky a povolte pásky. Pokud to situace dovoluje, klidně si je sundejte. Krev bude lépe obíhat.

Oblečte si něco pohodlného
Příliš těsné oblečení a pevné gumičky kolem kotníků a v pase nejsou ani pohodlné ani zdravé. Na cestování volte volnější oblečení, které vás nebude nikde škrtit a můžete se v něm pohodlně nadechnout.

Občas se projděte
Využijte každou možnost, kdy se můžete zvednout a udělat pár kroků. Zastávky na benzinových pumpách tedy berte jako příležitost k tomu, jít se projít. I když si nepotřebujete odskočit ani si nic koupit.

Dejte si nohy do vyšší polohy
Nejlepší je mít nohy tak, aby kotníky byly výše než kolena. Krev poté steče k srdci díky gravitaci. Na cestách je obtížné toho docílit, ale vždy, když uvidíte šanci dát si nohy výš, udělejte to. Samozřejmě ne na úkor bezpečnosti. Například v autě se může zdát jako ideální dát si nohy na palubní deska, ale takovému hazardu se vyvarujte. 

Hýbejte si nohama
S rychlejší cirkulací krve pomáhá střídavé stahování svalů lýtka, k čemuž dochází normálně při chůzi. Pokud víte, že budete nuceni dlouho sedět, zkuste cviky, které můžete dělat i v sedě. Například roztahujte a stahujte prsty na nohou. Střídejte propnutou špičku a flexi nebo třeba kružte kotníky. Stanovte si, jak často a jak dlouho budete během cesty cvičit. Může to být třeba každou hodinu na pět minut.
 

Cestování s žilním onemocněním. Jak si ho usnadnit?

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI