Cviky, které uleví při oteklých nohách

Víte, že proti otokům nohou je velmi užitečné nicnedělání? Ano, dát si několikrát za den doslova „nohy nahoru“ tak, aby byly výše než srdce a krev z nich mohla snáze odtékat, je osvědčenou metodou. Ale jen doplňkovou!

Otékání dolních končetin v letních vedrech není nic neobvyklého, ale pokud přetrvává i jindy, je třeba pomyslet na geneticky podmíněnou chronickou žilní nedostatečnost, jejímž nejčastějším projevem jsou křečové žíly. Ty vyžadují správný přístup, aby se postup choroby nezhoršoval.

Na co určitě nezapomínat

Nejúčinnějším opatřením stále zůstává kompresivní terapie, tedy nošení stahovacího punčochového zboží, ať už si vyberete z volně prodejného zboží, nebo v případě větších potíží a po konzultaci s lékařem v lékárně. Kompresivní punčochy prokazatelně zlepšují stav křečových žil, zmenšují otoky a bolestivost. Je to tím, že jejich aplikací se stlačují  žíly, což zlepšuje průtok krve tkáněmi.

Někdy lékař předepíše rovněž užívání speciálně vyvinutých medikamentů. Venofarmaka posilují funkci žilní stěny a zamezují případným komplikacím.

Zároveň je důležité věnovat se pohybu. V podstatě je vhodná jakákoliv fyzická aktivita kromě silových a mimořádně zátěžových sportů. Vyloženě prospěšné jsou chůze, běh, plavání a cyklistika. Kromě toho odborníci doporučují několik jednoduchých cviků, které prospějí vašim žilám a pomohou zmírnit otékání.

Jízda na kole

Tento cvik určitě znáte. Položte se na záda na podložku, nohy zvedněte do vzduchu a napodobujte šlapání do pedálů. Tento pohyb stimuluje lýtkové svaly a udržuje správný krevní oběh.

Uvolňuje také přetěžované křečové žíly ve spodní části nohou, kterým se i vlivem gravitace alespoň na chvíli uleví. Je to jedna z nejlepších prevencí bolesti nohou a otoků, která navíc také účinně posiluje stehna a podbřišek.

Zvedání nohou

Opět zůstaňte ležet na zádech. Nohy natáhněte a střídavě jednu a druhou zvedejte do vzduchu, až kam vám to vaše tělo dovolí. Nepotřebujete žádné speciální vybavení, a ještě navíc podpoříte i celkový krevní oběh a posílíte spodní břicho.

Výpady

Postavte se na podložku a rozkročte se na šíři boků. Nyní provádějte výpady dopředu tak, aby koleno vždy svíralo úhel 90 °. Vydržte v této poloze po dobu 10 sekund a poté se vraťte do výchozí polohy.

Totéž potom opakujte i s druhou nohou. Snažte se nedopadat příliš tvrdě, pohyb by měl být plynulý a lehký. Pomáhá prokrvení dolních končetin a posiluje také stehenní a hýžďové svalstvo.

Výpony na špičkách

Pomalu si stoupejte na špičky, pohyb musí být plynulý. V poloze na špičkách vždy vydržte aspoň deset sekund. Tento cvik vám nejen uleví od otoků a bolesti, ale pomůže vám vytvarovat i pěkná pevná lýtka. Zlepšuje i krevní oběh v těle, a pomáhá odstraňovat nepříjemné bolesti doprovázející křečové žíly.

Protažení

Posaďte se na podložku a nejprve se srovnejte v zádech, nohy natáhněte dopředu a špičky přitáhněte k tělu. Nyní se natáhněte směrem ke špičkám nohou tak, abyste se jich pokud možno dotknuli prsty rukou. Pokud nejste tak pružní, jděte až tam, kam vám  tělo dovolí. Ucítíte příjemné protažení zadní strany stehen.

 

 

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI