Kam na výlet s křečovými žilami?

Teplejší období roku láká k výletům. Jenže co když nás brní či bolí nohy, nebo už přímo trpíme křečovými žilami? Rada odborníků zní: nedbat, nedat se, a hlavně se hýbat!

Ani v takovém případě není důvod vzdávat se aktivního pohybu a sportu – naopak, ten se při chronické žilní nedostatečnosti doporučuje. Vhodné jsou časté, ovšem kratší procházky. Denní normou by proto měla být alespoň půlhodinová svižnější výšlap. Ale nemusíme se vzdávat ani delších výletů, jen je třeba myslet na některá opatření, která však člověka vlastně nijak neomezují.

Vyrazte si nalehko

Ideální je chůze po rovině nebo jen s menším převýšením. Šetřit se je třeba zejména tehdy, kdy rtuť teploměru šplhá ke třicítce – vedro žíly poškozuje. Zato výlet k rybníku či k řece si můžete užít naplno – pro plavání při křečových žilách omezení nejsou.

Ani kopců se není nutné se zříkat, ale náročné treky nebo namáhavé ferraty je lepší absolvovat až po poradě s ošetřujícím lékařem. Ten zná stav vašich žil nejlépe a dokáže posoudit riziko. Nadměrná námaha a zátěž by totiž mohly vést ke zhoršení stavu.

Vzhledem k tomu, že rizikovým faktorem křečových žil je také nošení těžkých břemen, nejsou vhodné dlouhé túry s velkým naloženým batohem. Pro maminky, kterým se často křečové žíly ozvou v těhotenství, to znamená i v následující době vyjít si s robátkem raději v kočárku, nebo se silným tatínkem jako nosičem.

Méně, častěji a s mírou

Varování před přepínáním platí i tehdy, kdy si chcete vyjet na kole. Dramatické stoupáky a pokořování padesátikilometrových tres v jednom zátahu však při křečových žilách jednoznačně vhodné nejsou.

Sečteno, podtrženo: Raději méně a častěji, než se snažit všechno „strhnout“ v jednom zátahu. A lehčí přístup platí i pro to, co si ponesete na zádech. Přesto chůze, turistika a cyklistika - a také golf – patří k tomu nejlepšímu, co můžete pro své křečové žíly udělat. Lékaři v poslední době změnili názor a doporučují i běh, ale opět – s rozumem a s mírou. Jen takový pohyb zabraňuje zhoršení stavu křečových žil, neboť prokrvuje tkáně, posiluje svalově-žilní pumpu v lýtkách, zmírňuje otoky, z nichž odvádí vodu i lymfu, a především zrychluje průtok krve. Tím brání jejímu zdržování v dolních končetinách, jehož následkem se pak tvoří či dále rozšiřují křečové žíly.

Oblečte se správně!

Na paměti je však vždy třeba mít vhodné oblečení a obutí. Ani jedno by nemělo být příliš těsné (pozor na legíny či obepnuté džíny) a těžké – tvrdé a mohutné pohory vyměňte za vhodnější model. Správná obuv pro pacienty s křečovými žilami musí mít odpružení, které zmírňují otřesy. Také trasy vybírejte pokud možno podle měkkého povrchu. Raději než po asfaltu se pohybujte po loukách, v lese (pozor ale na zranění v nepřehledném terénu, komplikace mohou nastat třeba po škrábnutí o větev), po lesních stezkách či polních cestách.

Zásadou č.1 je však používání kompresivních prostředků - návleků, podkolenek, punčoch i punčocháčů, které napomáhají návratu krve z dolních končetin k srdci. Tyto pomůcky existují v nepřeberných variantách určených pro sportovce, ale ty které jsou založené na medicínské bázi, přinášejí znatelně lepší efekt.

Zdravotní kompresivní výrobky jsou totiž popsány zdravotními normami, které přesně definují, jak velká komprese ve které části punčochy či podkolenky má být. Ta je individuální pro každého jedince, a závisí především na stupni postižení.  S jejich výběrem poradí lékař, který může rovněž předepsat venofarmaka – speciální medikamenty na posílení žilních stěn.

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI