Otoky a sauna: Pomoc nebo zhoršení?

Saunování je skvělým prostředkem, jak zlepšit zdraví. Především má skvělé preventivní účinky - zvyšuje imunitu a odolnost proti běžným infekcím, vylaďuje nervové i hormonální funkce organismu a zrychlí metabolismus, takže přispívá k hubnutí, i když bezprostřední úbytek váhy představuje pouze ztracená voda v podobě potu.  

Je prokázáno, že intenzivní pocení pomáhá orgánům efektivněji vylučovat zplodiny látkové přeměny. Právě tato skutečnost přivádí mnoho lidí na myšlenku, že by se v sauně mohli zbavit také nepříjemných otoků. Jde ovšem o to, jaký původ otoky mají.

Lymfa odplaví zplodiny

Sauna, při níž se tělo prohřeje, podporuje průtok krve. Zrychlení cirkulaci pomáhá s hojením pohmožděnin, protože krevní sraženiny se odplavují rychleji a modřina zmizí podstatně dříve.

Pravidelné saunování je rovněž velmi příznivé pro lymfatickou soustavu. Tento systém je vedle cévního tím nejdůležitějším v lidském těle. Proudí jím tzv. lymfa neboli míza, což je čirá tekutina, která vzniká z přebytečných tělesných tekutin a „obsluhuje“ každou buňku v celém těle. Jejím úkolem je odvádět všechny odpadní látky, nežádoucí toxiny a škodliviny (cizorodé látky a choroboplodné zárodky), jež do organismu pronikají z vnějšího prostředí, a udržovat tak vyrovnaný stav organismu.

Nefunkční lymfatický systém ovlivňuje i imunitu, takže se může podepsat na tom, jak moc jste nebo nejste zdraví, nakolik vám fungují klouby, jak pohyblivé jsou vaše končetiny a podobně. Včetně nepříjemných otoků a zadržování vody v těle. 

Příznivý vliv pocení

Pocení dokáže lymfu úspěšně rozproudit. Pocení je významná termoregulační funkce. Při vzestupu tělesné teploty dochází k celkovému pocení, při kterém potní žlázky vylučují na povrch kůže pot. Pot se na horkém povrchu kůže odpařuje a tím ji ochlazuje. Zároveň však dochází k prokrvení všech tkání a zároveň k zvýšené činnosti lymfatického systému.

V důsledku tepla rovněž zvýšíte svou tepovou frekvenci a rozšíříte své lymfatické cévy, jimiž pak bude lymfa proudit mnohem rychleji.

V sauně se tak prostřednictvím pocení zbavíte toxických látek. A když pak teplo vystřídá chlad pod sprchou nebo v bazénku se studenou vodou, míza bude kolovat ještě lépe.

U křečových žil opatrně

Saunování se ovšem nedoporučuje, pokud jsou otoky žilního původu – tedy při chronické žilní nedostatečnosti, jejímž nejznámějším příznakem jsou křečové žíly.

V čem je rozdíl proti lymfatickým otokům? Vlivem vysokých teplot totiž dochází k rozšíření žil, jejich stěny se napínají, a ochabuje funkce chlopní, které za normálních okolností odvádějí krev zpátky směrem k srdci. Část krve zůstává nehybná v dolních částech žil, které tak postupně roztahuje, a vytváří křečové žíly. S tím souvisí i rozvoj otoků, takže sauna by mohla stav naopak zhoršit.

Vhodná je konzultace s lékařem, který posoudí, zda můžete saunování v mírnější verzi přece jen podstoupit. Pravda je, že pružnost žilních stěn může posílit střídání teplot, například měněním teplé a studené koupele. S otoky žilního původu však spolehlivě pomůže komprese – používání elastických stahovacích podkolenek či punčoch. Někdy lékař také předepíše speciální léky (venofarmaka), které křečovým žilám rovněž prospějí. Ty na předpis mají prokazatelně vyšší účinek, než volně prodejné produkty.

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI