Poranění při sportu? Jak se nejlépe zahojit

Fakt, že lidé opět více sportují, je v době koronavirové krize tou dobrou zprávou. Jednou ze špatných však je, že přibývá úrazů. Cyklistika, in-line bruslení, běh a další venkovní aktivity se neobejdou bez problémů.

Pokud jde o drobné ranky, člověk obvykle mávne rukou a nechá to takříkajíc „na přírodě“. To se však nemusí úplně vyplatit.

Začněte správně

I menší poranění, které sice není hluboké, ale zato zasahuje větší kožní plochu, se může špatně hojit. Zanechává po sobě nevzhledné jizvy, které jsou viditelné ještě dlouho poté, ať už z hlediska hladkosti povrchu, nebo pigmentového zbarvení.

Na tuto možnost a na způsob, jak jí zabránit, je třeba myslet hned od prvního ošetření. Zapomeňte na dávno překonané prostředky, jako je peroxid („kysličník“), jód, alkohol a další agresívní látky. Ty jen zbytečně degradují kožní vrstvy.  Nejlepší je proto každou ranku co nejdřív ošetřit obyčejnou vodou.

Omývání, oplachování nebo sprchování nejen ránu očistí, ale zároveň povzbudí prokrvení, což přispívá k rychlejšímu zahojení. Voda je ostatně významnou součástí hojivého procesu ve všech jeho fázích.

Rána potřebuje vodu

Ukázalo se, že přirozeným stavem organismu je při tomto procesu vlhké prostředí v ráně. Každé poranění vylučuje tekutinu, která obsahuje řadu výživných látek a růstových činitelů a přispívá k úspěšnému uzdravení. Tímto způsobem se k léčbě ran přistupovalo už v dávných dobách, ale až koncem 20. století studie prokázaly vědecký základ této metody. Moderní postupy se snaží toto vlhké prostředí v ráně při hojení udržet. Klasický gázový obvaz ránu vysuší a přischne k ní, takže si často při převazu strhnete i novou tkáň. Právě tak vznikají jizvy, často na celý život.

Nové prostředky, podporující hojení

Využijte proto raději léčivých vlastností například speciálních gelů nebo ránu překryjte hydrokoloidním krycím materiálem či kolagenovými krytími (obojí může být s antisepticky působícím stříbrem.

U větších poranění, u kterých se nevyhnete péči lékaře, je pak tato metoda vlhkého hojení již samozřejmostí.

Dobré je však také pomyslet na další okolnosti, které ovlivňují proces hojení. Kromě dodržování obecných zásad zdravého jídelníčku (zejména jíst potraviny s obsahem vitaminů A a C, a zinku) je třeba se zaměřit na příjem bílkovin.  Potřebnou tvorbu kolagenových vláken, z nichž vzniká nová tkáň, je třeba podpořit konzumací masa, ryb, vajec a oříšků, Také je nutné přijímat dostatek tekutin, neboť organismus k hojení vyžaduje i hodně vody i vnitřně.

Pozor na křečové žíly

Potíže s hojením přetrvávají? Není výjimkou, že se i z menší ranky vyvine chronický problém, dokonce obávané bércové vředy na dolních končetinách. Ty mohou být vyvolány nedostatečným cévním zásobením postižené oblasti, neboli chronickou žilní nedostatečností. Jejím projevem jsou křečové žíly, přičemž ty hluboké ani nebývají viditelné. Při sportu se proto doporučuje nošení kompresních punčoch, které stlačují  žíly, což zlepšuje průtok krve tkáněmi.

Tento stav může správně posoudit pouze odborný lékař, a po důkladném vyšetření předepsat vhodná venofarmaka - léky na posílení pružnosti žilní stěny,  které zároveň zlepšují krevní oběh.

.

 

 

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI