Trápí vás hemoroidy? Upravte stravu a začněte se hlavně hýbat.

Hemoroidy trápí každého druhého člověka. U části lidí bohužel nejde o jednorázový problém, který za nějakou dobu vymizí, ale o potíže, jež se pravidelně opakují. Jak tyto problémy zmírnit? V první řadě odlehčete svůj jídelníček a denně se hýbejte, aby začala dobře pracovat střevní peristaltika.

Hemoroidy jsou žilní pleteně, které uzavírají konečník. Jakmile na ně zevnitř něco trvale tlačí, mají tendenci vyhřezávat ven zejména po zácpě spojené s komplikovaným vyprazdňováním. Jakmile jednorázová zácpa odezní, vše se vrátí do normálu. Jenže pokud zácpou trpíte prakticky neustále kvůli špatnému jídelníčku a nedostatku pohybu, hemoroidální onemocnění se bude zhoršovat. V nejhorším stádiu se žilní pleteně mohou dostat až před řitní otvor a zpátky už nejdou dát. Proto je potřeba, do každodenního života zapojili pohyb, který podporuje peristaltiku střev. Zde platím že každodenní drobná fyzická aktivita je lepší než nárazová. Střeva totiž pracují neustále, a ne jednou týdně. Víkendová aktivita, jakkoliv intenzivní, nezabrání tomu, abyste za pár dní nedostali zácpu a neodtrpěli si návštěvu toalety.

Běžte se projít
Nejlepší pohyb vhodný pro každého je prostá chůze. Zařaďte do každodenního života procházky ostrou chůzí například s holemi nebo běh. V zimě je výborné zkombinovat chůzi s běžkami nebo jinými zimními sporty. Pro milovníky klidnějších aktivit se nabízí jóga, pilates nebo třeba tanec. Naopak nevhodné jsou například dřepy, zejména ty se zátěží, veslování, sedy lehy a zvedání těžkých závaží. Dřep v mnoha variantách je sice král cviků na posílení zadku, existuje ale celá řada jiných možností. „Při zvedání těžkých břemen dochází ke zvýšenému tlaku. Určité úhly mezi svalovými vrstvami se otevírají, včetně konečníku. Mění se tok krve v žilkách hemoroidů, a to potom ovlivňuje žilní stěnu, která má tendence praskat a krvácet,“ říká proktoložka MUDr. Soňa Hořínková z TGM Hodonín.

Cyklistika může projevy zhoršovat
Hemoroidální onemocnění může někdy zhoršovat i jízda na kole. Konečníku neprospívá tlak při sezení ani případné otřesy při jízdě. Jak moc vás cyklistika ovlivní, záleží na tom, jestli váš běžný den trávíte zpravidla sezením, nebo jste nějak v pohybu. Zdaleka neplatí, že při prvních projevech potíží s hemoroidy byste měli na kolo zapomenout. Někomu pro to stačí pár krátkých víkendových vyjížděk, aby vnímal zhoršení. Jiný denně šlape do pedálů a nepociťuje výraznější rozdíl. Jestli milujete cyklistiku v jakékoliv intenzitě, určitě neprohloupíte, když si pořídíte kvalitní pohodlné sedlo, jež zmírní tlak. Základem je i funkční prádlo, které zabrání tření a zapaření mezi hýžděmi.

Řešte je včas
Jestli vás hemoroidální onemocnění trápí, rozhodně navštivte praktického lékaře a poraďte se s ním. Základní léčba začíná užíváním léků na zpevnění žilní stěny (venofarmaka), které může doporučit a předepsat lékař. Dále je vhodné lokálně používat masti a čípky a také dodržovat oblast kolem konečníku stále čistou. Samozřejmostí jsou režimová opatření jako úprava jídelníčku a přidání vhodného pohybu, aby byla střeva průchodnější.

Trápí vás hemoroidy? Upravte stravu a začněte se hlavně hýbat.

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI