Zdravější nový rok? Zaměřte se na lymfu

Kdo chce v novém roce začít se zdravějším životním stylem, měl by věnovat pozornost svému lymfatickému systému. Problém často bývá v tom, že mnozí ani nevědí, že jej mají, ani k čemu vlastně v těle slouží.

Základní mechanismy, které umožňují průběžně se zbavovat škodlivin, jsou játra a ledviny. Toxiny jsou látky, které se do lidského organismu těla dostávají potravou, kůží, vdechováním, ale vznikají přímo v těle při metabolických procesech. Dalším, neméně důležitým mechanismem odbourávání nevhodných látek je lymfatická neboli mízní soustava.

Myslete i na žíly

Bezbarvá tekutina, tedy míza (lymfa), kterou obsahuje, odvádí z buněk, tkání i krve odpad, kterého se tělo potřebuje zbavit. Síť lymfatických cév „uklízí“ cizorodé látky a choroboplodné zárodky pomocí mízních uzlin, kde je likvidují speciální buňky a vyčištěnou lymfu vracejí zpátky. Uzliny se nacházejí na krku, v podpaží, v tříslech, v loketní a podkolenní jamce. Tento systém je však uzavřený, skutečný odchod škodlivin zajišťuje krev, která je z uzlin transportuje do vylučovacích orgánů. Obě dvě soustavy jsou funkčně tak propojené, že podporou cév (žil) zlepšíte zároveň i funkci lymfatického systému. Velkými pomocníky proti těmto potížím je proto kompresivní terapie a bandážování. Posílením žilních stěn a jejich pružnosti se zejména při chronické žilní nedostatečnosti zvýší schopnost žil odvádět toxiny.

Čím rozproudit lymfu?

Kromě kompresivních pomůcek, které vám doporučí lékař nebo je koupíte ve zdravotnických potřebách či v lékárně, můžete využít i účinku stahovacích punčoch. Nosit by se měly i preventivně při očekávané zátěži, která může být jak z nadměrné námahy, tak i ze statického zatížení, jakým je dlouhé stání nebo sezení.

Proudění lymfy je důležité nejen pro základní fungování těla, ale také pro výkon imunitního systému, hubnutí (míza totiž odvádí z těla i tuky), cirkulaci krve, prokrvení pokožky a spoustu dalších procesů, a dále pro zmírnění otoků a celulitidy, snížení pocitů těžkých nohou, a odbourávání únavy.

Stimulaci lymfy prospěje zejména pohyb, zejména ten nejpřirozenější – chůze, běh, plavání. Za vhodné se dále považuje spíše pomalé a komplexní cvičení, jako například důkladný strečink. Velké svaly při něm stlačují stěny lymfatických cév a zlepšují tak průtok lymfy. Doporučuje se také jóga, kalanetika, Pět Tibeťanů. Kdo to dokáže, může vyzkoušet stoj na hlavě nebo svíčku, pro méně zdatné je přínosem i relaxace se zvýšenou polohou končetin.

Cviky, které prospějí

Existuje také sestava speciálních cviků, určených přímo pro mízní soustavu.

  • Položíme se na záda, pokrčíme nohy, ruce podél těla. S výdechem zvedáme pánev nahoru. V poloze nahoře zatneme zadek i břišní svaly. S nádechem se položíme opět na podložku.
  • Zaujmeme široký postoj s rovnými zády, špičky směrem ven, Míček uchopíme oběma rukama, tlačíme dlaně proti sobě, a uděláme podřep.  Při pohybu dolů se nadechujeme, při zvedání vydechujeme.
  • Na podložce uděláme vzpor rukama a se zpevněným břichem jdeme dolů k zemi. Přitom se nadechujeme, při opětovném zvedání vydechujeme.  Podobně funguje také tzv. dámský klik, teda na kolenou.
  • Lehneme si na záda. Nohy zvedneme do vzduchu, kolena propneme a špičky se snažíme tlačit směrem k sobě. Poté zvedneme i horní polovinu těla a pod koleny si podáváme míček z jedné ruky do druhé.

Mimořádně užitečné jsou rovněž masáže a lymfodrenáže - jak ruční, tak i přístrojové.  Zapomínat by se nemělo ani na správnou techniku dýchání a dostatečný přísun tekutin.

 

 

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI