Zacvičte si proti křečovým žilám

Cvičení a pohyb je zdravý vždycky, a v případě křečových žil to platí dvojnásob. Fyzická aktivita zapojuje svaly, které povzbudí tzv. žilní pumpu. To je působení lýtkových a stehenních svalů na žilní chlopně, které brání zpětnému proudění krve a jejímu městnání v dolních končetinách.

Křečové žíly jsou projevem chronické žilní nedostatečnosti. V první fázi se projeví jako tzv. metličky, později jde o širší, vlnité žíly. Plasticky vystupující žíly vypadající jako uzlíky už jsou velké varixy, které je třeba řešit operací. I když jde z velké části o vliv dědičnosti, hodně lze ovlivnit životním stylem a péčí o své zdraví. Včetně již umíněného pohybu.

Jaký pohyb zvolit?

Pro žíly je vhodný běh, chůze, nordic walking nebo cyklistika či plavání. Prospěje jim i jóga, ovšem pokud se vyhnete pozicím se zkříženýma nohama.  Naopak zařaďte ásany, při kterých nohy směřují nahoru – „přemůžete“ tak gravitaci. Ve fitku nebo v posilovně raději zvolte aerobní druh pohybu a určitě se vyhýbejte posilování nohou s vyšší zátěží.

Místo činek raději použijte gumu, schůdek na step aerobic nebo trx systém (závěsné posilovací popruhy). Proti křečovým žilám prospívá rovněž cvičení s míčem: Vleže na zádech si vložte balón mezi kotníky. Nohama tlačte do míče a zvedejte kolmo k podložce. Pak opakujte s míčem mezi lýtky a nakonec mezi koleny. Overball lze také v lehu na zádech stisknout mezi kotníky a zvedat nad hlavu. Zkuste také přehazování míče mezi nataženýma nohama a pažemi.

Správné cviky na žíly

Jízda na kole: Položte se na záda na podložku, nohy zvedněte do vzduchu a napodobujte šlapání do pedálů. Tento pohyb stimuluje lýtkové svaly a udržuje správný krevní oběh.

Zvedání nohou: Vleže na zádech natáhněte nohy. Střídavě je zvedejte do vzduchu, až kam vám to tělo dovolí.

Výpady: Postavte se rozkročmo na podložku a provádějte výpady dopředu tak, aby koleno vždy svíralo úhel 90 °. Vydržte v této poloze po dobu 10 sekund a poté se vraťte do výchozí polohy. Totéž potom opakujte i s druhou nohou. Pohyb by měl být plynulý a lehký.

Výpony: Volným pohybem si stoupejte na špičky, kde vždy vydržte aspoň deset sekund. Tento cvik vám nejen uleví od otoků a bolesti, ale pomůže vám vytvarovat i pěkná pevná lýtka.

Protažení: Vsedě na zemi si narovnejte záda, nohy natáhněte dopředu a špičky otočte k tělu. Snažte se jich dotknout rukou. Ucítíte příjemné protažení zadní strany stehen.

Co ještě pomáhá?

Nejúčinnějším opatřením při křečových žilách, ale i jako jejich prevence, stále zůstává kompresivní terapie, tedy nošení stahovacích punčoch, ať už si vyberete z volně prodejného zboží, nebo v případě větších potíží a po konzultaci s lékařem v lékárně. Kompresivní punčochy prokazatelně zlepšují stav křečových žil, zmenšují otoky a bolestivost. Je to tím, že jejich aplikací se stlačují  žíly, což zlepšuje průtok krve tkáněmi.

Někdy lékař předepíše rovněž užívání speciálně vyvinutých medikamentů. Venofarmaka posilují funkci žilní stěny a zamezují případným komplikacím.

 

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI