Jak správně cvičit proti křečovým žilám

Leden je obdobím, kdy se do cvičení začínají pouštět i největší peciválové. Zkuste se letos pustit navíc také do cvičení, které je prevencí a zároveň podpůrnou léčbou při křečových žilách.

Pokud se chcete vyhnout modrým pavučinkám nebo zastavit či alespoň zpomalit jejich proměnu ve výrazné vystupující provazce, měli byste se pustit do žilní gymnastiky. Existuje k ní opravdu hodně důvodů, a to doslova u každého

Myslete na buducnost

Křečové žíly neboli varixy má ve věku kolem čtyřiceti let už téměř každý druhý, ženy častěji než muži. Jsou viditelným příznakem chronického žilního onemocnění, které se přihlašuje pocitem těžkých nohou, mravenčením, křečemi, bolestí a otékáním dolních končetin. Jeho podstatou je zánět, jehož projevy nikdy samy od sebe nezmizí.

Až z 80 procent jsou křečové žíly dědičné, a se zvyšujícím se věkem procento jejich výskytu v populaci roste. Proto je pravděpodobné, že se s tímto problémem budete někdy v životě potýkat i vy, i když třeba ještě žádné obtíže nemáte.

Jak na to?

Je to vážně jednoduché a ani se nezadýcháte. Klíčem k úspěchu je však pravidelnost a poctivost v provádění cviků – každý je třeba provést minimálně 30x na každou nohu. I tak vám ale celá sestava cvičení proti křečovým žilám nezabere víc než 10 minut. 

  1. cvik: Postavte obě nohy na zem. Pomalu posunujte nohu po plosce dopředu co nejdále a potom zase zpět.
  2. cvik: Opřete špičku nohy o podlahu. Pomalu zvedejte a zase pokládejte patu.
  3. cvik: Opřete patu o podlahu. Pomalu zvedejte a zase pokládejte špičku.
  4. cvik. Opřete špičku nohy o podlahu. Patou opisujte půlkruhy na pravou a levou stranu.
  5. cvik. Opřete patu o podlahu. Špičkou opisujte půlkruhy na pravou a levou stranu.
  6. cvik. Přednožte. Nohou opisujte malé kruhy ve směru hodinových ručiček. Tento cvik stačí zopakovat jen 10x pro každou nohu.

Proč to funguje?

Připomeňme si, jak vlastně žíly v dolních končetinách pracují. Zatímco krev v tepnách proudí díky práci srdce, žilní systém je závislý na lýtkových a stehenních svalech. Ty ovšem „zabírají“ pouze při fyzické aktivitě. Tím podporují funkci žilních chlopní, které brání zpětnému proudění a tomu, aby krev zůstávala v dolních končetinách. Pokud k tomu však dochází, nahromaděná krev rozšiřuje stěny žil, což vede k zánětu. Roste zde tlak a zároveň s chronickou žilní nedostatečností se rozvíjí křečové žíly.

Správné oblečení pomáhá

Tuto svalově-žilní pumpu podporuje každý pohyb (s výjimkou silových sportů a těch aktivit, jež nadměrně zatěžují dolní končetiny). Obzvlášť vhodné jsou pak jmenované speciální cviky.  

Stav je dále možné ovlivnit správným režimem a včasnou návštěvou praktického lékaře, nejlépe již při projevu prvních příznaků. Zcela určitě vám doporučí používání kompresních pomůcek – vybrat si můžete z podpůrných a stahovacích podkolenek, stehenních nebo polostehenních punčoch či punčocháčů. Všechny tyto výrobky i při prokazatelných zdravotních účincích dnes již vypadají moderně a slušivě. Lékař vám dále v případě potřeby předepíše venofarmaka, což jsou léky na zlepšení žilního oběhu a zpevnění žilní stěny.

Homepage: 

NEWSLETTER
PARTNEŘI