Léto jako zátěž pro oteklé nohy

Nejen z pohledu do kalendáře, ale i na teploměr je jasné, že letošní léto se hlásí ke slovu. Většina z nás se na toto roční období těší, ale horké letní dny nepřinášejí jen pozitiva. V létě totiž mnozí trpí na otoky nohou, což není nic příjemného. Oteklé končetiny mohou zkomplikovat i vysněnou dovolenou, především pokud se jedná o dlouhé cesty.

S příchodem teplého počasí pravidelně dochází k větší zátěži lidského organismu a v kombinaci s dlouhým sezením v dopravních prostředcích, často ve stěsnaném prostoru, nebo s dlouhými přesuny pěšky jsou samozřejmě nejvíce zatěžovány dolní končetiny. Teplo nejen zpomaluje průtok krve žilami, ale také zvyšuje riziko dehydratace, následné hromadění krve v nohou má za následek pocit „těžkých nohou“, bolest a otoky. Za častější otoky nohou v letních měsících však nemůže jen teplé počasí. Otoky mívají mnohdy řadu dalších příčin, nejčastější je chronická žilní choroba, dále jsou to problémy s lymfatickým systémem, které bývají doprovázeny lymfatickými otoky, a další příčinou může být také nesprávná funkce vnitřních orgánů. Proto je vždy při těchto problémech důležité neodkládat návštěvu u lékaře.

Čeho byste se měli v letních měsících vyvarovat, pokud trpíte na otékání dolních končetin:

  • dlouhodobého pobytu na slunci a prudkého slunění, teplo způsobuje rozšíření žil;
  • dlouhého sezení na jednom místě bez pravidelného protahování nohou, popř. dlouhého stání na místě, při dlouhých cestách nezapomínejte na osvědčené krátké procházky, které prospívají krevnímu oběhu a podporují žilní návrat;
  • těsnému oblečení, především botám a také ponožkám, příliš těsný oděv stlačuje žíly a brání žilnímu návratu;
  • vysokých nebo naopak velmi nízkých podpatků, doporučovaná obuv má mít podpatky vysoké 3 až 4 centimetry.

Nezapomínejte na starý, ale osvědčený recept osprchování nohou studenou vodou na závěr koupele. To podporuje správnou funkci žil a zmírňuje pocit těžkosti a bolest nohou. V době dovolených spojených s častým grilováním je více než kdy jindy třeba myslet na dostatečný příjem tekutin (alespoň 1,5 litru denně) a také na omezený příjem nasycených mastných kyselin (tučné maso, máslo), ty ruku v ruce působí proti dvěma faktorům, které jsou zodpovědné za zvýšený žilní tlak, a to proti zácpě a nadváze. Velmi příznivě proti otokům pomáhají také masáže dolních končetin. Masírujte si proto nohy, jak jen to bude možné, a to ve směru od chodidel nahoru na stehna ve směru žilního oběhu.

Preventivní použití venofarmak

Většina lidí, kteří se připravují na dovolenou, dnes již ví, že před dlouhými lety je doporučováno používat venofarmaka (léčivého přípravku podporujícího žilní návrat z dolních končetin směrem k srdci), která pomáhají posilovat napětí žilní stěny. Ne každý si ale uvědomuje, že toto doporučení se týká dlouhého cestování obecně, tedy i autem nebo autobusem. Ve všech dopravních prostředcích sedí cestovatelé pasivně několik hodin ve strnulé pozici a dolní končetiny tedy nejsou dostatečně prokrveny. Následkem bývají oteklé nohy a může docházet i k emboliím. Pokud trpíte otoky, pocitem napětí nebo bolestí nohou při dlouhém cestování, nezapomeňte navštívit svého ošetřujícího lékaře a nechat si předepsat účinné venofarmakum. Pro maximální efekt by se mělo užívat alespoň měsíc před plánovanou cestou a po celou dobu dovolené

Jednoduché cviky, které pomáhají

V době dovolených na sebe většinou máte více času, naučte se proto 10 jednoduchých cviků, které jsou výborným pomocníkem v boji proti otékajícím nohám. Většinu cviků můžete provádět v podstatě kdekoliv a pravidelná „rozcvička“ vašim nohám určitě prospěje.

  1. Postavte se na špičky a přenášejte váhu ze špiček na paty a zpět.
  2. Střídejte chůzi po vnitřních a vnějších hranách chodidel.
  3. Malý míč (nebo vyšší měkkou podložkou) položte zem a opakovaně jej sešlapujte špičkou. Je důležité, aby pata zůstala po dobu cviku opřená o zem.
  4. Posaďte se, opřete se o paty a špičkami chodidel pohybujte střídavě k sobě a od sebe.
  5. Napněte končetiny před sebe a pomalu střídavě propínejte a krčte chodidla, střídejte jednu a druhou nohu.
  6. Posaďte se a s nataženýma nohama stlačujte míč umístěný mezi kotníky.
  7. Lehněte si, natáhněte končetiny, propněte špičky a kružte nohama v kotníku, nejdříve jedním, pak opačným směrem.
  8. Napodobujte končetinami pohyb, jako když stříháte nůžkami.
  9. Zvedněte obě nohy a střídavě krčte a natahujte prsty.
  10. Imitujte jízdu na kole, nohy propínejte.

PhDr. Jana Vylačilová


                                   obrázek č. 1                                                                     obrázek č. 2


                                   obrázek č. 3                                                                       obrázek č.4


                                   obrázek č. 5                                                                      obrázek č. 6


                                     obrázek č. 7                                                                    obrázek č. 8


                                   obrázek č. 9                                                                    obrázek č. 10

Léto a oteklé nohy
NEWSLETTER
PARTNEŘI