Zima a křečové žíly

Víte o tom, že stačí, aby poklesla teplota chodidel o dva stupně Celsia, a již dojde k podchlazení končetin? Z tohoto údaje vyplývá, že končetiny dostávají v zimním, studeném a často i mokrém počasí pěkně zabrat.

Nejen pohled do kalendáře, ale i na teploměr nás ubezpečuje, že letošní zima pomalu ale jistě přebírá vládu nad přírodou. S prvními sněhovými vločkami řada lidí začíná realizovat plány na letošní zimní dovolenou, což znamená vyrazit na zasněžené pláně a v rámci zimních radovánek udělat něco pro své zdraví. Stejně tak jsou na tom i ti, kteří trpí křečovými žilami. Je však řada věcí, na které by si měli na horách dát pozor a popřípadě se některých aktivit vyvarovat.

Zima a chlad, které k pobytům na horách neodmyslitelně patří, nepůsobí na křečové žíly příznivě, proto je třeba se před nimi důsledně bránit. Začněte tedy na případné budoucí problémy myslet již při balení zavazadla na hory. Vycházejte ze staré a osvědčené pravdy, že to (dovolená) chce klid a nohy v teple. K výbavě na hory tedy určitě patří několikery dlouhé podkolenky, které nejen že splňují funkci „zateplování“, ale s výhodou mohou být použity i jako kompresní punčochy. Pokud používáte na dolní končetiny různé ochranné krémy, rozhodně je také nezapomeňte přibalit, v chladu pokožka vysychá velmi rychle. Stejně to platí i o lécích, které pravidelně užíváte.

Zimní sporty a křečové žíly

K zasněženým horám jednoznačně patří nejen lyžování jako takové, ale také různé zimní radovánky a sporty. U lyží je však situace poněkud složitější, pokud pacient trpí křečovými žilami, není pro něj sjezdové lyžování příliš vhodné. Celá váha těla lyžaře spočívá totiž na pevně propnutých nohách, ty jsou při sjezdu celou dobu fixovány v holeni v jedné poloze. To je pro zpomalený žilní odtok nejhorší a také se tím zvyšuje případné riziko trombózy. Naprosto stejná je situace při křižování bílých plání na snowboardu, z tohoto důvodu nejsou ani sjezdové lyže, ani snowboard vhodné pro člověka s křečovými žilami.

K zajištění teplotního optima v obuvi využívá řada lyžařů vyhřívané stélky. Lidem se sklonem k tvorbě křečových žil však často způsobují problémy, proto, máte-li křečové žíly, vyhřívací vložky rozhodně nepoužívejte.

Zcela opačná situace je však při provozování běžeckého lyžování. Noha běžkaře má díky poměrně nízkým botám dostatek prostoru pro pohyb a nadto se při běhu na lyžích aktivně zapojují do činnosti všechny svaly dolní končetiny. Běh na lyžích je proto sportovní aktivitou, která může napomoci zamezit rozvoji křečových žil. Navíc při dobře zvládnuté technice běhu na lyžích zapojuje lyžař i tzv. posturální svaly, čímž napomáhá posilování opěrného systému těla. Místo sjezdových lyží tedy raději nasaďte běžky. 

Pokud ale patříte k těm, které neláká ani bílá běžecká stopa, ani sjíždění sjezdovek, a chcete si na horách pouze odpočinout, nezapomínejte na základní pravidlo, že podobně jako u jiných onemocnění je i u křečových žil důležitá prevence, v tomto případě je to pohyb.

Pozor na střídání tepla a zimy

Po sportovních zimních aktivitách se většinou vracíme promrzlí a zkřehlí. První myšlenka bývá na horkou sprchu, saunu, nebo alespoň horkou koupel nohou. Ale pozor, rychlé střídání tepla a zimy nohám s křečovými žilami rozhodně neprospívá. V zimě se cévy stahují, v teple zase roztahují. Nemocné žíly, které mají oslabenou a málo pružnou stěnu, však nezvládnou tak rychle reagovat. Proto, jestliže se vám začínají objevovat křečové žíly, nebo už trpíte rozvinutou žilní nedostatečností, určitě se vyhýbejte prudkých změnám teplot. Střídavé koupele v teplé a studené vodě jsou doporučovány jen tehdy, pokud není voda horká, zapomeňte proto i na saunování. Nevystavujte nohy přímému působení tepla v těsném sousedství topení a ani vyhřívání nohou v elektrických bačkorách není vhodné.

Pokud je vám v zimě chladno na nohy, určitě vám pomůže cvičení.

PhDr. Jana Vytlačilová

NEWSLETTER
PARTNEŘI